Literatura: |
Bęza Stanisław - Eine kleine Landeskunde deutschsprachiger Länder, WSiP, 2004
Dahms Helmut Günter, Deutsche Gescichte im Bild, Ullstein, 2004
strony internetowe, np. www.wissen.de
www. deutsche welle. de
Koithan Ute, Schmitz Helen, Aspekte neu, Mittelstufe Deutsch, Lehrbuch, Arbeitsbuch B1+, Klett 2018,
Koithan Ute, Schmitz Helen, Aspekte neu, Mittelstufe Deutsch, Lehrbuch, Arbeitsbuch B2, Klett 2018,
Perlmann-Baume Michaela, Schwalb Susanne, Niveau B1+ Sicher! Deutsch als Fremdsprache, Kursbuch, Arbeitsbuch, Hueber Verlag, 2018
Sander, Braun, Doubek, Fuegert, Vitale u.a. " DaF kompakt" B1/B2 , KLETT
Funk, Kuhn, Demme, Winzer u.a. " studio d B 1: , Cornelsen
https://www.dw.com/pl/start/s-11394
https://www.dw.com/pl/lockdown-w-niemczech-apele-o-otwarcie/a-56658735
Pilaski Anna, Fröhlich Brigitta, Bolte-Costabieei Christiane, Entdeckungsreise
D A CH Kursbuch zur Landeskunde, Klett, Stuttgart 2020
|
Efekty uczenia się: |
Student zna:
KA7_WG1, zjawiska i procesy językowe, umożliwiaące komunikowanie sie w języku niemieckim
potrafi:
KA7_UW5, dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjne
KA7_UW6 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze nauki języka i językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
KA7_UK6 posługiwać się drugim językiem obcym w mowie i w piśmie na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
KA7_UK4 prowadzić w dyskusję w języku niemieckim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska.
jest gotów do:
KA7_KK1 krytycznej oceny odbieranych treści
KA7_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja efektów kształcenia:
ocena ćwiczeń praktycznych, ocena efektów pracy zespołowej, ocena udziału w dyskusji na zajęciach, przedłużona obserwacja aktywności studenta przez prowadzącego, ocena pracy pisemnej na zadany temat przygotowywanej w ramach pracy własnej studenta, ocena wypowiedzi ustnej studenta.
|
Zakres tematów: |
1. System szkolnictwa wyższego w krajach niemieckojęzycznych, struktura uczelni, typy szkół wyższych, etapy kształcenia, wymiana studencka, sytuacja studentów uczestniczących w wymianie studenckiej w dobie pandemii.
2. Wielokulturowość, interkulturowe aspekty życia w krajach niemieckiego obszaru językowego, społeczne i polityczne skutki wielokulturowości, problemy i korzyści wynikająjące z wielokulturowego oblicza współczesnych Niemiec. Przedstawiciele innych narodowości/kultur w historii państw niemieckojęzycznych.
3. Historia i typologia uzależnień. Wybrane zagadnienia. Zagrożenia współczesności w aspekcie uzależnień. Przyczyny uzależnień i pomoc osobom uzależnionym.
4. Świat mediów. Rodzaje mediów. Słownictwo z zakresu technologii informatycznej. Rola mediów w życiu współczenego człowieka. Korzyści i zagrożenia, aspekty społeczne, psychologiczne i kulturowe tego zagadnienia.
Znajomości zawierane przez internet.
5. Rodzina wczoraj i dziś. Funkcje rodziny, problemy wychowawcze, zmiany ról kobiet i mężczyzn,
6. Kraje i regiony niemieckojęzyczne. Język niemiecki jako język urzędowy. Niemiecki język literacki, dialekty i "Denglisch". Język a integracja kulturowa.
7. Słynni przedstawiciele niemieckiego obszaru językowego: władcy, literaci, artyści, wybitni wynalazcy i odkrywcy.
|
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia rozwijające wszystkie sprawności językowe: czytanie, sluchanie, pisanie i mówienie.
W roku ak, 2020/21 zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym na platformie blackboard collaborate, z wykorzystaniem ćwiczeń online, stron internetowych oferujących materiał dydaktyczny, filmów.
|