Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do kulturoznawstwa 340-FA1-1ICS
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

-Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 1997.

- Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek – kultura - osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001.

- Czarnowski S., Kultura, (w:) tegoż Dzieła, opr. N. Assorodobraj i St. Ossowski, Warszawa 1956, t. 1, Studia z historii kultury.

- Malinowski B., Czym jest kultura?, przeł. H. Buczyńska, (w:) tegoż Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958.

- Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przeł. J. Tegnerowicz, Wyd. UJ, Kraków 2007 (tradycja brytyjska, s. 13-21 ).

- Olszewska-Dyoniziak, Człowiek, kultura, osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001 (s. 33-39).

- Paluch A., Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990 (Edward Burnett Tylor, s. 21-41).

- Bronisław Malinowski

- Malinowski B., Kultura i jej przemiany, Dzieła t. 9, przeł. A. Bydłoń i A. Mach, PWN, Warszawa 2000.

- Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przeł. J. Tegnerowicz, Wyd. UJ, Kraków 2007 (Malinowski i Radcliffe-Brown, 1920-1945, s. 34-43).

- Paluch A., Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990 (Bronisław Malinowski, s. 121-152)

- Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przeł. J. Tegnerowicz, Wyd. UJ, Kraków 2007 (Krąg Boasa i narodziny antropologii kulturowej, s. 287-305).

- Benedict R., Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk, MUZA SA, Warszawa 1999.

- Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przeł. J. Tegnerowicz, Wyd. UJ, Kraków 2007 (Ekspansja powojenna, materializmy i mentalizmy; Wprowadzenie antropologii w świat nowoczesny, Bunt i odnowa, s. 306-361).

- Mead M, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, Warszawa 1978.

- Paluch A., Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990 (Claude Levi-Strauss, s. 256-288).

- Lévi-Strauss C., Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Wyd. KR, Warszawa 2000 (Język i społeczeństwo, s. 55-64; Struktury społeczne w centralnej i wschodniej Brazylii, s. 109-118).

- Mauss M., Socjologia i antropologia, przeł. M. Król, PWN, Warszawa 1973 (Sposoby posługiwania się ciałem, s. 533-574).

- R. Deliège, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, przeł. K. Marczewska, Warszawa 2011 (Marcel Mauss, s. 71-84) .

Efekty uczenia się:

KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO3, KA6_KO4, KA6_KO5

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym (platforma MS Teams). Zaliczenie (pisemne) na ocenę w trybie zdalnym (usosmail).

Kryteria oceny: dst-55%, dst plus-63%, db-71%, db plus-79%, bdb-87%.

Regularne uczęszczanie na wykład (jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) – podwyższenie oceny o 0,5 pkt. Merytoryczny udział w zajęciach na podstawie proponowanej lektury bądź materiału filmowego (włączona kamera; 0.25 p.).

Zakres tematów:

1. Czym jest kultura? Definicje, cechy. Kultura/Natura. Antropologia: przedmiot badań, podział. Tradycje w badaniach (europejska, anglosaska, amerykańska). Nauki pomocnicze.

2. Twórcy antropologii kulturowej ( (Bronisław Malinowski, Claude Lévi-Strauss )

Warsztat pracy antropologa, metoda obserwacji uczestniczącej.

3. Wiedza o kulturze we współczesnej dydaktyce języków obcych

Kompetencje międzykulturowe w nauczaniu-czynniki sprzyjające rozwojowi. Kompetencja interkulturowa wg Hanny Komorowskiej. Cechy jednostki kompetentnej kulturowo. Symbole, bohaterowie, rytuały, wartości.

4. Język i kultura, Komunikacja niewerbalna

Związek języka z kulturą. Cechy języka. Język i komunikacja (Ch. Hockett). Wskaźniki niewerbalne. Proksemika. Kanały komunikacji niewerbalnej. Funkcje komunikatów niewerbalnych. Dystans.

5. Problematyka etniczna i narodowościowa

Postawy grup etnicznych wobec społeczeństw odmiennych kulturowo. Modele integracji. (pojęcia: relatywizm kulturowy, pluralizm kulturowy, etnocentryzm, akulturacja, integracja). Społeczeństwo wielokulturowe-wyzwania różnorodności.

6. Pamięć indywidualna i zbiorowa. Pamięć i tożsamość.

7. Stereotypy i uprzedzenia. Formy odrzucenia i wykluczenia

8. Kultura i ciało. Rola uśmiechu w kulturze. Kulturowe obrazy cielesności. Ubiór jako komunikat społeczny. Moda i obyczaj.

Metody dydaktyczne:

Wykład (interaktywny), 15 godzin. Dyskusje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Kamecka 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)