Metodyka nauczania języka rosyjskiego 340-MS9-R2MET
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa 2001. H. Komorowska H. Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego: kontrola, ocena, testowanie Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (wydanie 2009 lub 2004 lub 2002) W. Figarski, Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa 2003. А.А. Акишина, О.Е. Каган, Учимся учить. Москва 2002. Е.И. Пассов Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. Москва 1989. M. Karolczuk, Nauczanie języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego w Polsce z perspektywy edukacji międzykulturowej, Białystok 2016. Czasopisma: Neofilolog, Języki Obce w Szkole, Trendy, Lingwodydaktyka Literatura uzupełniająca: L. Aleksandrowicz-Pędich, 2005. Międzykulturowość na lekcjach języków obcych. Białystok. Chałas K., 2000. Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. E. Zawadzka, 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Al-Khamisy D., Gosak U, 2010. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa. M. Dakowska, 2008. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN. W. Pfeiffer, 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros. Podstawa Programowa z komentarzami. Tom 3 (http://www.lingwistyka.edu.pl/upload/materialy/167_podstawa_programowa_z_komentarzem_tom_3.pdf), SzP 2017: http://new.ore.edu.pl/index.php/ppko/; SzP 2017, język nowożytny: http://new.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-obcy-nowozytny.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf, szkoła ponadpodstawowa (projekt): https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/04/jezyk-obcy-nowozytny-liceum-ogolnoksztalcace-i-technikum.pdf; https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/projekt-podstawy-programowej-dla-szkol-ponadpodstawowych-zaczynamy-prekonsultacje.html Czasopisma posiadające wersje papierowe i online: Studia Rossica Posnaniensia; Przegląd Rusycystyczny; Linguodidactica; Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Glottodydaktyka Jurek A., 2004. Trudności w nauce języków obcych uczniów z dysleksją rozwojową, [w:] Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych. Red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń. Gdańsk. Werbińska D., 2004. Nauczanie języka obcego dzieci z zespołem ADHA, JOwS 6/2004. Różańska A. M., 2006. Techniki polisensoryczne w nauczaniu języka obcego uczniów z dysleksją rozwojową na szczeblu gimnazjalnym. JOwS 5/2006, s. 53-62. Eby J.W., Smutny, J.F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP. |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę z zakresu teorii nauczania i uczenia się języków obcych, metodyki nauczania języka obcego oraz języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu w ramach praktyk pedagogicznych. 1d, 1i, 1l, 1j Sposób weryfikacji: sprawdziany, ustne pytania kontrolne, prace pisemne, dyskusje 2. Student potrafi opracować autorski program nauczania języka obcego, zaplanować kurs językowy, opracować konspekt i przeprowadzić na jego podstawie lekcję języka obcego oraz języka rosyjskiego jako drugiego obcego, uwzględniając właściwe metody i techniki pracy, obiektywną ocenę oraz indywidualne potrzeby uczniów. 2c, 2d, 2e, 2h, 2k, 5b Sposób weryfikacji: dyskusje, projekty, referaty, sprawdziany, symulacje lekcji 3. Student rozumie potrzeby uczniów zdolnych oraz trudnych i potrafi uwzględnić je w procesie lekcyjnym, dokonuje refleksji nad swoim działaniem dydaktyczno-wychowawczym oraz zachowaniem uczniów, doskonali swój styl pracy. 3a, 3c, 3e Sposób weryfikacji: projektowanie autorskich lekcji na trzech etapach edukacyjnych (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia), prowadzenie lekcji w szkołach w ramach praktyk indywidualnych, sprawdziany, dyskusje 4. Student ma umiejętności językowe w zakresie języka obcego (rosyjskiego), do nauczania którego uzyskuje przygotowanie. 4a Sposób weryfikacji: projektowanie i symulacje lekcji w języku obcym |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę oraz oceną z egzaminu. Zaliczenie (zaliczenie na ocenę) na podstawie: sprawdzianów, prac pisemnych, poprawnie przygotowanych konspektów, przygotowanych i zaprezentowanych projektów, aktywnego udziału w zajęciach, symulacji lekcji. Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji. |
Zakres tematów: |
1. Rozwijanie sprawności językowych w szkole ponadpodstawowej (rozumienie, mówienie, czytanie, pisanie) 2.Planowanie lekcji języka obcego. Konspekty 3.Uczeń – jego cechy indywidualne i strategie uczenia się. 4.Autonomia ucznia w procesie uczenia się języka obcego. 15.Elementy kulturowe na lekcji języka obcego (realioznawstwo, krajoznawstwo, socjoznawstwo, kultura wysoka). 6.Teksty autentyczne na lekcji języka rosyjskiego. 7.Wykorzystanie komputera / Internetu w pracy ucznia i nauczyciela. 8.Metoda projektów na lekcji języka obcego. Technika WebQuestu. 9. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych (np. gramatyczno-tłumaczeniowa, bezpośrednia, audiolingwalna, reagowania całym ciałem – TPR, The Silent Way, naturalna, komunikacyjna, sugestopedia, aktywizujaca). 10. Analiza i ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. 11. Praca z uczniem trudnym. 12. Uczniowie zdolni i utalentowani na lekcji języka obcego. 13. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. 14. Znaczenie motywacji do nauki języka obcego. 15. Bezpośrednia obserwacja lekcji i procesu kształcenia w szkole. 16. Przygotowanie zajęć pozalekcyjnych w szkole ponadpodstawowej. 17. Analiza programu nauczania. 18. Analiza podręczników oraz materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w procesie edukacji językowej. 19. Konkursy, egzaminy 20. Inne, wynikające z bieżących potrzeb. |
Metody dydaktyczne: |
Symulacje lekcji, dyskusje, praca w grupach, prezentacje, projekty, zajęcia w szkole ponadgimnazjalnej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.