Literatura: |
Adamski A. Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012;
Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000;
Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001;
Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82;
Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004;
Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980;
Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005;
Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988;
Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001;
Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999;
Bajka Z. Historia mediów, Kraków 2008;
Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych.
KA6_WK1 Ma podstawową wiedzę z dziejów państwa i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata
KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI:
KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł
KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historyczno li-terackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów
KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków.
KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty.
KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
|
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, map myśli, prezentacji;
w związku z pandemią nauczanie zdalne na platformie Blackboard Collaborate, według rozkładu zajęć, w czasie rzeczywistym.
|
Zakres tematów: |
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć;
2. Historia książki i druku;
3. Historia prasy europejskiej;
4. Historia prasy polskiej do 1815 r.;
5. Historia prasy polskiej 1815-1918;
6. Historia prasy polskiej 1918-1939;
7. Największe koncerny prasowe i prasa masowa w II RP;
8. Prasa w Polsce w czasie okupacji (1939-1944);
9. Prasa polska w dobie PRL-u (1945-1989);
10. Historia radia;
11. Historia telewizji;
12. Historia reklamy;
13. Historia i korzenie public relations
14. Historia internetu;
15. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej.
Profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 15 godz. konwersatorium, 4 ECTS; bilans nakładu pracy:
Udział w zajęciach- 15 godz.
przygotowanie do zajęć - 30 godz.
|
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, map myśli, prezentacji;
w związku z pandemią nauczanie zdalne na platformie Blackboard Collaborate, według rozkładu zajęć, w czasie rzeczywistym.
|