Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kreatywność i współpraca w środowisku cyfrowym 340-PS1-1KWSC
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.

M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16).

e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.

M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6.

Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.

D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11).

Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005.

Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014.

Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012

Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent zna i rozumie:

- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o specyfice literatury w Sieci na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem metod współpracy – również artystycznej i literackiej – w środowisku cyfrowym)

– P6S_WG–KA6_WG2

- posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a nowymi technologiami, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego w Internecie, zna bazy danych zawierające teksty literackie i naukowe)

– P6S_WGK–KA6_WGK1

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje uzyskane z internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych)

– P6S_UWO–KA6_UWO1

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje projekt, w którym demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi)

P6S_UUO–KA6_UUO1

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent jest gotów do:

– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku krytycznej refleksji nad mediami cyfrowymi)

– P6S_KKO–KA6_KKO1

- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas przygotowywania projektów studenckich i po ich prezentacji)

– P6S_KOR–KA6_KOR1

– postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

– P6S_KKOR–KA6_KKOR1

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności, przygotowania do ćwiczeń, a także - wykonania projektu.

Zakres tematów:

Zakres tematyczny:

1. Co to jest środowisko cyfrowe? Co to są nowe media? Na czym polega specyfika pracy w tych mediach?

2. Internet – struktura i cechy sieci. Komunikowanie się w Sieci.

3. Środowisko cyfrowe jako pole pracy dziennikarza, badacza i popularyzatora literatury: wprowadzenie w możliwości współpracy.

4. Media społeczne – potencjał i ograniczenia/niebezpieczeństwa.

5. Realizacja projektów zaliczeniowych: warsztaty przygotowawcze.

6. Sztuka w Internecie: wirtualne galerie i muzea, wystawy, możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych.

6. Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie, fanfiction).

7. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci.

8. Planowanie tematyki projektów zaliczeniowych i struktury.

9. Dziedzictwo historyczne i wielokulturowość w Sieci (na wybranych przykładach).

10. Internet i prawo – netykieta, pprawo autorskie w Sieci, przepisy dot. rozpowszechniania wizerunku w sieci; Creative Commons.

11. Cykulacja wiedzy: Wikipedia i Youtube

12. Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów).

13. Nowe praktyki kulturowe w sieci – blogi i vlogi.

14.-15. Prezentacja, omówienie i ocena studenckich projektów.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca online, wykonanie projektu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mariusz Leś, Paweł Wojciechowski 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)