Literatura: |
M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.
M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16).
e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.
e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.
M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6.
Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.
D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11).
Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005.
Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014.
Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012
Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o specyfice literatury w Sieci na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem metod współpracy – również artystycznej i literackiej – w środowisku cyfrowym)
– P6S_WG–KA6_WG2
- posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a nowymi technologiami, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego w Internecie, zna bazy danych zawierające teksty literackie i naukowe)
– P6S_WGK–KA6_WGK1
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje uzyskane z internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych)
– P6S_UWO–KA6_UWO1
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje projekt, w którym demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi)
P6S_UUO–KA6_UUO1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku krytycznej refleksji nad mediami cyfrowymi)
– P6S_KKO–KA6_KKO1
- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas przygotowywania projektów studenckich i po ich prezentacji)
– P6S_KOR–KA6_KOR1
– postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
– P6S_KKOR–KA6_KKOR1
|
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny:
1. Co to jest środowisko cyfrowe? Co to są nowe media? Na czym polega specyfika pracy w tych mediach?
2. Internet – struktura i cechy sieci. Komunikowanie się w Sieci.
3. Środowisko cyfrowe jako pole pracy dziennikarza, badacza i popularyzatora literatury: wprowadzenie w możliwości współpracy.
4. Media społeczne – potencjał i ograniczenia/niebezpieczeństwa.
5. Realizacja projektów zaliczeniowych: warsztaty przygotowawcze.
6. Sztuka w Internecie: wirtualne galerie i muzea, wystawy, możliwości współpracy i tworzenia realizacji artystycznych.
6. Internet a kształtowanie się kultury literackiej (liternet, teksty i hiperteksty, blogi pisarzy, krytyka literacka w Internecie, fanfiction).
7. Biblioteki oraz archiwa cyfrowe i portale poświęcone literaturze: formaty publikacji, struktura, cechy, dostępność (Polona, FBC, Projekt Gutenberg, Europeana, American Memory, Gallica, MDZ). Inne źródła pozyskiwania tekstów źródłowych i opracowań z sieci.
8. Planowanie tematyki projektów zaliczeniowych i struktury.
9. Dziedzictwo historyczne i wielokulturowość w Sieci (na wybranych przykładach).
10. Internet i prawo – netykieta, pprawo autorskie w Sieci, przepisy dot. rozpowszechniania wizerunku w sieci; Creative Commons.
11. Cykulacja wiedzy: Wikipedia i Youtube
12. Subkultury w sieci i portale tematyczne (analiza wybranych przykładów).
13. Nowe praktyki kulturowe w sieci – blogi i vlogi.
14.-15. Prezentacja, omówienie i ocena studenckich projektów.
|