Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauki 390-FM2-2MNA
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Władysław Krajewski, Prawa nauki, KiW, Warszawa 1998

2. Krzysztof Łastowski, Metodologiczna funkcja hipotez w nauce XX wieku a własności wiedzy naukowej, Poznań 2009.

3. Leszek Nowak, O ukrytej jedności nauk społecznych i nauk przyrodniczych, Poznań 2003.

4. Jan Such, Małgorzata Szcześniak, Filozofia nauki, Poznań 1997

Efekty uczenia się:

Student:

1. rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego oraz, o ile specjalność to przewiduje, jej znaczenie dla ochrony zdrowia (K_W01);

2. ma pogłębioną świadomość wagi eksperymentu jako sposobu weryfikacji koncepcji teoretycznych, świadomość niepewności eksperymentalnych oraz świadomość szczególnej odpowiedzialności za wyniki prowadzonych badań, w tym, o ile specjalność to przewiduje, w odniesieniu do zastosowań medycznych ( K_W03);

3. zna ograniczenia stosowalności wybranych koncepcji teoretycznych oraz procedur eksperymentalnych, w tym, o ile specjalność to przewiduje, procedur pomiarowych stosowanych w fizyce medycznej (K_W04);

4. ma pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki fazy skondensowanej, zna i rozumie podstawowe koncepcje teoretyczne, modele matematyczne wybranych zjawisk oraz zna zastosowania praktyczne, o ile specjalność to przewiduje (K_W05);

5. umie w sposób populamy przytoczyć podstawowe fakty z poznanych dzialów flzyki, zarysować strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej oraz przedstawić wplyw wybranych odkryć w dziedzinie fizyki na rozwój

technologii, gospodarki i rozwoj cywiilizacyiny (K_U01);

6. umie przygotować opracowanie, w tym także adresowane do masowego odbiorcy, dotyczqce badań w zakresie poznanych działów fizyki, wykorzystując uzyskaną wiedzę oraz literaturę i zasoby Internetu (K_U02).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie oceny, która uwzględnia:

1. Umiejętność prezentacji zagadnień z metodologii nauki.

2. Umiejętność dyskusji na tematy związane z przedmiotem.

3. Umiejętność korzystania z zasobów literatury i Internetu.

4. Zdolność do współpracy w grupie.

5. Kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów.

Ocenianie ciągłe przez prowadzącego zajęcia uwzględnia aktywność i zaangażowanie studentów.

Ocena końcowa wyrażona liczbą przewidzianą w regulaminie studiów, która uwzględnia ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta.

Kryteria oceny:

% pkt. ocena

<0, 50%) 2 (ndst)

<50%, 60%) 3 (dst)

<60%, 70%) 3,5 (dst +)

<70%, 80%) 4 (db)

<80%, 90%) 4,5 (db +)

<90%, 100%) 5 (bdb)

Zakres tematów:

Tematy podejmowane na konwersatoriach:

1. Prawa przyrody jako sądy.

2. Cechy praw w naukach przyrodniczych.

3. Teorie jako struktury praw nauki.

4. Funkcje praw w naukach przyrodniczych.

5. Metody odkrywania praw przyrody (analiza wybranego przykładu).

6. Przyczynowość a klasyfikacja formalna prawa przyrody.

Metody dydaktyczne:

Studenci otrzymują listy zagadnień do samodzielnego opracowania, których treść jest skorelowana z treścią wykładu. Podczas zajęć referują wybrane zagadnienia dotyczące metodologii nauki. Prowadzący zwraca szczególną uwagę na rozumienie używanych pojęć, klarowność prezentacji, stymuluje grupę do zadawania pytań i dyskusji oraz stara się wytworzyć w grupie seminaryjnej poczucie odpowiedzialności motywując jednocześnie do pracy zespołowej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Rećko 3/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)