Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja medialna 430-KS1-2KME
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

McQuail Denis, Teoria komunikowania masowego, przeł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, PWN, 2008.

Keen Andrew, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, przeł. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska-Ghariani, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

Bauer Zbigniew, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia – Teoria – Praktyka, Wydawnictwo UNIVERSITAS, Kraków 2009.

Dijk Jan van, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. Jacek Konieczny, PWN, Warszawa 2010.

Thompson John B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, przeł. Izabela Mielnik, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 1998.

Jewkes Yvonne, Media i przestępczość, przeł. Ewa Magiera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

Lievrouw Leah A., Media alternatywne i zaangażowane społecznie, przeł. Magdalena Klimowicz, PWN, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

Kulturowe kody technologii cyfrowych, pod red. Piotra Celińskiego, Wydawnictwo WSPA, Lublin 2011.

Reeves Byron, Nass Clifford, Media i ludzie, przeł. Hanna Szczerkowska, PIW, Warszawa 2000.

Komunikowanie i obywatelskość. Mass media w społeczeństwie, czyli atak na system nadawców publicznych, pod red. Petera Dahlgrena i Colina Sparksa, tłum. Marta Hudak, ASTRUM, Wrocław 2007.

Kerckhove Derick de, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, przeł. Andrzej Hildebrandt, MIKOM, Warszawa 2001.

Miczka Tadeusz, O zmianie zachowań komunikacyjnych, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2002.

Barney Darian, Społeczeństwo sieci, przeł. Marcin Fronia, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza – student zaznajamia się z głównymi kierunkami, teoriami i obecnymi zmianami w obrębie nauk o komunikacji, kulturze i mediach. Zdobywa wiedzę o różnych aspektach komunikacji zapośredniczonej przez media, w tym media cyfrowe.

Umiejętności – student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje pochodzące ze źródeł pisanych, ikonicznych, multimedialnych. Jednocześnie używa w tym celu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Kompetencje społeczne – student ma kompetencje do pracy w zespole i zdaje sobie sprawę z korzyści płynących z takiego działania. Analizując materiały pochodzące z różnorodnych źródeł rozumie problematykę etyczną ich właściwego wykorzystania oraz przekazywania różnymi kanałami komunikacyjnymi.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: bieżącą ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć (aktywność, praca z literaturą przedmiotu) oraz przygotowanie kampanii społecznej, która będzie promowana za pomocą mediów społecznościowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez zsumowanie obecności i aktywności. Studenci zaliczają przedmiot przygotowując również krytyczną analizę przekazów medialnych zwaną projektem.

Ocena bdb z ćwiczeń zwalnia aktywnego na wykładach studenta z egzaminu końcowego.

Zakres tematów:

• Relacja pomiędzy tradycyjnymi a nowymi mediami: od rywalizacji po symbiozę (przekaz masowy; widownia, konwergencja, nowe media 1-2-3.0; remediacja).

• Amator jako twórca kultury (syndrom „copypastów” – kultura kopii, dekontekstualizacja, newsy w sieci, profesjonalista/amator, dziennikarstwo obywatelskie).

• Sieci - nowa epistemologia (wymiary usieciowienia, kultura cyfrowa, dobra wspólne, neoinstytucjonalizm, wirtualna wspólnota).

• Media – polityka – sieć (widoczność medialna, widowisko i marketing polityczny, skandal, informacjonizm).

• Media i kultura przemocy (wiadomości kryminalne, panika moralna, pornografia śmierci, banalizacja zła, agenda seting).

• Media alternatyno-diaspotyczne (partycypacja online, diaspory medialne, e-mobilizacja, korzenie mediów alternatywnych).

Metody dydaktyczne:

Lektura i analiza tekstów, dyskusja, projekt badawczy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karol Więch 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)