Literatura: |
* Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
* Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, 1999.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008.
* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
* Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja – antynomie – konteksty, Kraków 2017.
*Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
Student posiada wiedzę…
- na temat współczesnych teorii dotyczących uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów (test pisemny);
- na temat procesu kształcenia i jego filozoficznych, społeczno-kulturowych i psychologicznych podstaw (test pisemny).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych (test pisemny);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dydaktycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością (obserwacja, dyskusja)
|
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna.
2. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmat konstruktywistyczny w planowaniu procesu kształcenia.
3. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele szkoły.
4. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.
5. Treści, zasady i metody kształcenia.
6. Koncepcje kształcenia z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
7. Język jako narzędzie pracy nauczyciela.
8. Pedagogiczne koncepcje zapobiegania niepowodzeniom szkolnym.
|