Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek) 350-HS1-2HWN
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004. 2. Gierowski J., Historia Polski 1492 – 1864, Warszawa 1972. 3. Wielka historia Polski, t. 4 –S. GRZYBOWSKI, Dzieje Polski i Litwy(1506-1648), Kraków 2000. 4. Wielka historia Polski, t. 5 –J.A.GIEROWSKI, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001. 5. Augustyniak U., Historia Polski 1572 – 1795, Warszawa 2008. 6. Z. Wójcik, Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 1991. 7. Rostworowski E. Historia powszechna wiek XVIII, Warszawa 2002. 8. K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI – XVIII, Warszawa 2011. 9. Cegielski T. Kądziela Ł., Rozbiory Polski, Warszawa 1990 10. Czapliński W., O Polsce siedemnastowiecznej, Warszawa 1966; 11 Chynczewska – Hennel T, Świadomość narodowa szlachty ukraińskiej i kozaczyzny od schyłku XVI do połowy XVII w., Warszawa 1985. 12 Rutkowski J., Historia gospodarcza Polski, t. 1 Czasy przedrozbiorowe, Poznań 1947. 13. Gierowski J.A., W cieniu Ligi Północnej, Wrocław 1972. 14. Bardach J, Leśnodorski B., Pietrzyk M., Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1994. 15. Olszewski H ., Sejm Rzeczypospolitej epoki oligarchii, Poznań 1966. 16. Tazbir J., Dzieje polskiej tolerancji, Warszawa 1973. 17. Wójcik Z., Wojny kozackie w dawnej Polsce, Kraków 1989. 18. Wyczański A., Polska w Europie XVI w., Warszawa 1973. 19. Zielińska Z., Walka familii o reformę Rzeczypospolitej, Warszawa 1983. 20 DROZDOWSKI M, MY O NAS I O INNYCH. SZLACHTA RZECZYPOSPOLITEJ WOBEC KOZACZYZNY ZAPOROSKIEJ W LATACH 1648-1659, BIAŁYSTOK 2015 21 ROYLE T. Wojna domowa. Wojny trzech królestw 1638-1660, Oświęcim 2018. 22 Ferling J. Cud nad Potomakiem. Amerykańskie zwycięstwo w wojnie o niepodległość, Oświęcim 2019. 23 Geoffrey P., Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku, Oświęcim 2019 24 Mahan A. T., Wpływ potęgi morskiej na historię 1660-1783, Oświęcim 2020 |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (w zakresie wiedzy studenta): KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia historii Polski i powszechnej XIX w. w ujęciu chronologicznym i tematycznym KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w. KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia nt. historii Polski i powszechnej XIX w., determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w. Efekty uczenia się (w zakresie umiejętności studenta): KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny nt. historii Polski i powszechnej XIX w., przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii Polski i powszechnej XIX w. KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na tematy z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w. KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii Polski i powszechnej XIX w. Efekty uczenia się (w zakresie kompetencji studenta): KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy w odniesieniu do historii Polski i powszechnej XIX w., jak też własnych umiejętności warsztatowych, a przy tym rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KO2: docenia i szanuje, jak też jest gotów promować dziewiętnastowieczne tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Europy, Polski i swojego regionu. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy ze studentów jest zobowiązany do samodzielnego opracowania i prezentacji jednego z wybranych przez siebie zagadnień z historii polski i powszechnej XVI –XVIII w., obecność, ocena aktywności w trakcie zajęć. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki 2. Kultura i obyczaje: renesans, barok (sarmatyzm), oświecenie. 3. Problemy wyznaniowe XVI- XVII. ( reformacja, kontrreformacja, unia brzeka). 4. Wielkie odkrycia geograficzne i ich skutki. 5. Ustrój i myśl polityczna Rzeczypospolitej XVI –XVIII w. 6. Społeczeństwo I Rzeczypospolitej- cechy charakterystyczne. 7. Wokół głównych problemów politycznych Rzeczypospolitej XVI –XVIII w 8. Gospodarka w nowożytnej Europie 9. Monarchie absolutnej w dobie wczesno nowożytnej 10. Rewolucja angielska w XVII wieku-droga ku monarchii parlamentarnej 11. Rewolucja amerykańska-droga ku państwu republikańskiemu. 12. Problem Ukrainy w XVI – XVIII w. 13. Dyplomacja I Rzeczypospolitej 14. Czasy Stanisławowskie 15. Europa wobec rozbiorów |
||
Metody dydaktyczne: |
prelekcja, dyskusja, praca indywidualna, referat, prezentacja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Teresa Chynczewska-Hennel, Mariusz Drozdowski | 32/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.