Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki 350-HS2-1PD
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Proponowana literatura:

* Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.

* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018.

* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.

* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008.

* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2,Warszawa 2004

* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002 lub * Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.

* Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012.

* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.

* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

* Petlak E., Innowacje w nauczaniu szkolnym, Kraków 2017.

* Uljens M., Dydaktyka szkolna, [w:] Śliwerski B. (red.) Pedagogika, t. 2, Gdańsk 2006.

Efekty uczenia się:

1. Student posiada wiedzę pozwalającą na rozumienie specyfiki procesu uczenia się i nauczania szkolnego, zna poszczególne elementy dydaktycznego instrumentarium pracy nauczyciela (w zakresie celów kształcenia, metod, środków dydaktycznych i form organizacji kształcenia). Weryfikacja: dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda ćwiczebna, test.

2. Student w zakresie umiejętności potrafi dobierać i stosować odpowiednie środki, metody, formy organizacyjne w projektowanych zajęciach dydaktycznych; potrafi animować pracę uczestników procesu edukacyjnego, wspierać ich samodzielność, motywować do działań; potrafi indywidualizować zadania i poszczególne elementy procesu kształcenia uczniów. Weryfikacja: dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda ćwiczebna

3. Student w zakresie kompetencji społecznych ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej; ma potrzebę pogłębiania, aktualizowania wiedzy oraz doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego. Weryfikacja: dyskusja, rozmowa, obserwacja, samoocena.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda:

- test pisemny (ilość punktów wymagana do zaliczenia testu - 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania)

Warunki zaliczenia:

- frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność. każdą następną należy zaliczyć podczas konsultacji),

- aktywność studenta na zajęciach (punktowana)

- ocena samodzielnej realizacji zadań dydaktycznych (punktowana)

Zakres tematów:

1. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne

2. Analiza procesu nauczania-uczenia się w ujęciu zróżnicowanych paradygmatów dydaktycznych

3. Metody aktywizujące uczniów

4. Formy organizacji uczenia się

5. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia

6. System oświaty – szkoła i jej program, projektowanie działań edukacyjnych

7. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualizacja kształcenia

8. Ewaluacja efektów uczenia się – zaliczenie ćwiczeń

Metody dydaktyczne:

dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda ćwiczebna, pokaz

Zajęcia będą realizowane zdalnie na platformie MS Teams

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk 7/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)