Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emocje, interakcje i struktury społeczne 410-KS1-3EIS5
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Bindera, Piotr, Hanna Palska, Wojciech Pawlik (red.). 2009. Emocje a kultura i życie społeczne, IFiS PAN;

2. Bauer, Joahim. 2015. Empatia. Co potrafią neurony lustrzane, PWN;

3. Czerner, Anna, Elżbieta Nieroba. 2011. Studia z socjologii emocji, UO;

4. Damasio, Antonio. 2002. Błąd Kartezjusza, Nowe Horyzonty;

5. Damasio, Antonio. 2000. Tajemnica świadomości, Rebis;

6. Damasio, Antonio. 2018. Dziwny porządek rzeczy, Rebis;

7. De Waal, Frans. 2019. Ostatni uścisk Mamy, Copernicus Center;

8. Ekman, Paul, Richard J. Davidson. 1999. Natura emocji, GWP;

9. Gliwka Grażyna. 2019. Pamięć zbiorowa – jej funkcje i mechanizmy przekazu w kontekście badań Barbary Szackiej i Andrzeja Szpocińskiego, „Rozprawy Społeczne” Tom 13, nr 3, s. 13-27.

10. Hochschild, Arlie. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć; PWN;

11. Keysers, Christian. 2017. Empatia, CC;

12. Nijakowski, Lech. 2009. Kiedy krwawa plama staje się białą Polityka pamięci związana z masakrami w XX wieku, w: A. Szpociński (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 167-191.

13. Nijakowski, Lech. 2001 Topografia i historia animozji i konfliktów („Upamiętnienia niemieckie poza Śląskiem”; „Pomniki i tablice mniejszości ukraińskiej”; „Pomniki białoruskie”; „Animozje polsko-żydowskie”; „Litwini, Ormianie i Romowie”). w: Tenże, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, , s. 287-329.

14. Pawlik, Wojciech. 2007. (red.) Grzech. Studium z socjologii moralności, Nomos

15. Pawlik, Wojciech (red.). 2016. Empatia, moralność a życie społeczne, UW;

16. Porankiewicz-Żukowska. 2019. Kultura terapii jako wynik braku homeostazy kulturowej, problem tożsamości, Studia de Cultura 11.4.

17. Sawicka, Maja. 2018. Emocje w interakcjach współczesnego społeczeństwa polskiego, UW;

18. Szacka, Barbara, 2006. Pamięć zbiorowa – funkcje i drogi przekazu , w: Tejże, Czas przeszły: pamięć – mit, SCHOLAR, s. 46-67;

19. Tomasello, Michael. 2002. Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW;

20. Turner, Jonathan, Jan Stets. 2009. Socjologia emocji, PWN;

Efekty uczenia się:

KA6_WG10 - absolwent zna podstawowe problemy kognitywistyki związane z analizą procesów emocjonalnych - weryfikacja - zaliczenie pisemne, referat, dyskusja;

KA6_WG11 - absolwent zna i rozumie aktywność człowieka jako twórcy kulturowych i społecznych systemów afektywnych, które leżą u podstaw tworzenia struktury społecznej - weryfikacja: referat i dyskusja;

KA6_WK7 - absolwent zna i rozumie wpływ kultury emocjonalnej danego społeczeństwa na procesy komunikacyjne - weryfikacja: referat i dyskusja;

KA6_UW2 - absolwent potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia badawcze wypracowane w ramach interdyscyplinarnych badań nad emocjami do prognozowania i wyjaśniania społecznych zachowań człowieka - weryfikacja: referat i dyskusja;

KA6_UW3 - absolwent potrafi przeprowadzić analizę procesów poznawczych i komunikacyjnych biorąc pod uwagę zmienne związane z procesami afektywnymi - weryfikacja: referat i dyskusja;

KA6_KO2 - absolwent potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy zespołu przygotowującego referat grupowy - weryfikacja: rozmowa po referacie grupowym'

KA6_KR2 - absolwent potrafi współdziałać w grupie oraz przyjmować w niej różne role podczas tworzenia referatu grupowego - weryfikacja: referat grupowy.

Metody i kryteria oceniania:

Student może opuścić jedne ćwiczenia. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z referatów.

Zakres tematów:

1. Emocje w kontekście ewolucyjnym, emocjonalność zwierząt;

2. Neurobiologiczne podstawy ludzkich emocji - hipoteza markera somatycznego. Inteligencja emocjonalna w działaniu;

3. Emocje w kontekście rozwoju ludzkiej świadomości;

4. Mechanizmy uwspólnienia emocji - empatia. Problem autyzmu;

5. Mechanizmy uwspólnienia emocji - altruizm;

6. Emocje w interakcji, emocje i tożsamość;

7. Emocje i kultura. Dziwny porządek rzeczy A. Damasio, kulturowe regulatory emocji, emocje w kontakcie międzykulturowym, osłabienie systemów aksjo-normatywnych - kultura współczesna jako kultura terapii;

Metody dydaktyczne:

Referat grupowy, referat indywidualny, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Porankiewicz-Żukowska 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Porankiewicz-Żukowska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)