Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa 380-DS5-1AEE
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Helms D. E., Turner J.S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Schaffer H. R (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP.

Winnicot D. (2010). Dziecko, jego rodzina i świat. Wydawnictwo Ingenium.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 – student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać

KA7_WG4 – zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych

KA7_UO1 – potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia;

KA7_KO1 - student potrafi pracować w zespole, pełnić w nim różne role oraz współpracować z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej,

szkolnej i lokalnej

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1. Spełnienie warunku obecności na zajęciach (możliwe dwie nieobecności w semestrze)

2. Pozytywna ocena (50%) z dwóch testów

3. Aktywność na zajęciach

Punkty:

1. Pierwsze kolokwium - max 30 punktów

2. Drugie kolokwium - max 30 punktów

3. Aktywność na zajęciach - max 12 punktów

Łącznie w semestrze można otrzymać maksymalnie 72 punkty

Ocena końcowa:

36-43 pkt – dostateczny

44-50 pkt – dostateczny plus

51-57 pkt – dobry

58-64 pkt – dobry plus

65-72 pkt – bardzo dobry

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne i wprowadzające – okresy rozwoju - zadania rozwojowe w cyklu życia

2. Okres prenatalny. Nabywanie indywidualnych cech. Czynniki zaburzające rozwój prenatalny. Warunki optymalizowania rozwoju dziecka w okresie prenatalnym – tworzenie więzi z dzieckiem

3. Okres noworodkowy, niemowlęcy. Faza noworodka. Zmiany rozwojowe niemowlęcia w zakresie fizjologicznym, motorycznym i poznawczym. Zmiany w zakresie komunikacji. Rozwój emocjonalny i społeczny

4. Okres poniemowlęcy I. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego Rozwój czynności poznawczych jako podstawa różnicującej się aktywności Rozwój zabawy

5. Okres poniemowlęcy II. Rozwój mowy i komunikacji. Rozwój emocjonalny i społeczny. Rozwój obrazu własnej osoby

6. Okres przedszkolny I. Rozwój somatyczny i aktywność ruchowa. Procesy poznawcze. Rozwój funkcji symbolicznej

7. Okres przedszkolny II. Dziecięce teorie umysłu. Sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój emocjonalny i regulacja emocjonalna

8. Okres przedszkolny III. Rozwój społeczny. Rozwój moralny. Rozwój osobowości dziecka

9. Kolokwium

10. Okres szkolny I. Ogólna charakterystyka zmian. Rozwój procesów poznawczych

11. Okres szkolny II. Kształtowanie się sfery działania. Dziecko jako sprawca działań

12. Okres szkolny III. Zmiany w doświadczeniach społecznych dziecka i ich znaczenie dla rozwoju. Rozwój osobowości

13. Adolescencja. Zadania rozwojowe okresu wczesnej i późnej adolescencji. Znaczenie procesów indywiduacji i separacji dla kształtowania się tożsamości. Tożsamość negatywna i jej znaczenie w procesie rozwoju

14. Wczesna dorosłość. Nowe role społeczne (rodzinne, zawodowe).Dojrzałość psychiczna i tożsamość.

15. Kolokwium. Podsumowanie poznanych zagadnień

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu naukowego

Metody aktywizujące

Dyskusja w grupie

Analiza przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 17:15 - 18:45, sala A204/1 (war)
każdy piątek, 15:30 - 17:00, sala A110 (war)
Anna Karolczak 21/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 15:30 - 17:00, sala A204/1 (war)
każdy piątek, 13:45 - 15:15, sala A110 (war)
Anna Karolczak 21/ szczegóły
3 każda środa, 8:30 - 10:00, sala A209 (cwi)
Irena Parfieniuk 20/ szczegóły
4 każda środa, 12:00 - 13:30, sala A209 (cwi)
Irena Parfieniuk 21/ szczegóły
5 każda środa, 10:15 - 11:45, sala A209 (cwi)
Irena Parfieniuk 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)