Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2014.
2. Podstawy zarządzania pod red M. Strużyckiego, Warszawa 2014,
3. Podstawy organizacji i zarządzania, R. Romanowska (red.), Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca
1. Ch. Barnard, Funkcje kierownicze. Nowoczesność, Kraków 1997.
2. M. Bielski, Organizacje. Istota, struktury, procesy, Łódź 1997.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG5 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA7_UU2 - dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA7_KK2 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
KA7_KO3 - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: test pisemny (sposób wspólny dla wszystkich efektów)
|
Zakres tematów: |
1. Zarządzanie zagadnienia wstępne: cel, przedmiot i metody teorii zarządzania, pojęcie zarządzania, cechy procesu zarządzania, funkcje i płaszczyzny zarządzania, rozwój nauk o organizacji i zarządzaniu (prekursorzy teorii organizacji i zarządzania, klasyczne teorie zarządzania, podejścia integrujące, podejścia współczesne).
2. Organizacja i jej miejsce w otoczeniu: pojęcie organizacji, cechy organizacji, typologie organizacji, cykl życia organizacji, otoczenie organizacji.
3. Planowanie w organizacji: istota i funkcje planowania w organizacji, etapy i zasady planowania, rodzaje planów w organizacji.
4. Organizowanie jako funkcja zarządzania: pojęcie, elementy, funkcje struktury organizacji, zasady tworzenia struktur organizacyjnych, cechy struktur organizacyjnych, typy struktur organizacyjnych.
5. Przywództwo w organizacji: istota i źródła przywództwa, cechy przywódców, style przywództwa.
6. Motywowanie pracowników organizacji: istota motywacji i motywowania pracowników, teorie motywacji i motywowania, proces motywowania pracowników, metody motywowania pracowników, narzędzia motywowania pracowników.
7. Kontrola w organizacji: pojęcie, zakres, cele i zadania kontroli, formy i rodzaje kontroli, controling w organizacji, zarządzanie procesem kontroli w organizacji.
|