Podstawy pedagogiki 380-OS1-1PPE
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dewey J., Demokracja i wychowanie. Warszawa 1972. Ewolucja tożsamości pedagogiki. H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. Gnitecki J., Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań 2006. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003. Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa 2015. Hejnicka - Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa 1997. Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1992. Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40. Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa 1993. Kowalczuk – Walędziak M. (2014), Transfer wiedzy miedzy uczelniami a instytucjami społecznej praktyki edukacyjnej. [w:] Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje, (red.) M. Kowalczuk – Walędziak, A. Korzeniecka – Bondar, K. Bocheńska – Włostowska, Kraków. Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997. Kwieciński Zbigniew, Edukacja jako blokada rozwoju. Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach. Nauka 2012, nr 4, s. 77 – 85. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_412_07_Kwiecinski.pdf Kwieciński Zbigniew, Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Nauka 2017, nr 3, s. 57 – 70. Dostępne w pdf na stronie: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1231.../731-754.pdf Kwieciński Zbigniew, Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. Nauka 2013, nr 1, s. 19 – 30. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_113_02_Kwiecinski.pdf Pedagogika T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa 2004. Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, B. Śliwerski (red.). Gdańsk 2006. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. S. Palka (red.), Kraków 2004. Prokopiuk W., Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa 2000. Rubacha K. (2004). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [W:] Pedagogika. T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa, s. 24 – 29. Suchodolski B., Świat humanistyczny. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2. Śliwerski B. (2015), Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. "Studia Poradoznawcze", nr 4, s. 15-29. Śliwerski Bogusław, Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja , 2014, nr 2. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300 Śliwerski Bogusław, Pedagogika nadziei. Prima Educatione , 2017, nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/4489 Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak (red.), Tom I, Gdańsk 2007. Literatura uzupełniająca: Chalmers A., Czym jest to co zwiemy nauką? Wrocław 1993 . Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle porównawczym. Warszawa 1998. |
||
Efekty uczenia się: |
Odniesienie przedmiotowych efektów uczenia się do kierunkowych efektów uczenia się: zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła (KA6_WG1) ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA6_WG2) ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych podstaw (KA6_WG3) potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych (KA6_UW2) potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych (KA6_UK1) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności (KA6_KK1) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach – dozwolone 2 nieobecności, pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach – terminy w USOS web 2. Aktywność na zajęciach (samoocena studentów) Punkty za aktywność skala: a. 0-brak aktywności b. 0,5 pkt- 1 pkt praca w grupie c. 1,5 pkt- 2 pkt aktywność w grupie i indywidualna 3. Prezentacja na zajęciach (praca zespołowa): Temat: Interakcje pedagogiki z innymi naukami – max 6 pkt 4. Kolokwia Kolokwium nr 1 – max 15 pkt (zaliczenie kolokwium od 8pkt, poprawa max 12pkt) Kolokwium nr 2 – max 15 pkt (zaliczenie kolokwium od 8pkt, poprawa max 12pkt) Ocena końcowa wystawiona na podstawie uzyskanych punktów za aktywność, prezentację, kolokwia i pracę pisemną: 30 pkt - aktywność 6 pkt - prezentacja 30 pkt – kolokwia Zaliczenie jest od 51% łącznej liczby punktów. 60- 66 bdb 53,5 - 59,5 db+ 47 - 53 db 40,5 - 46,5 dst+ 34 - 40 dst Po uzyskaniu pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń możliwość przystąpienia do egzaminu (sesja zimowa). |
||
Zakres tematów: |
Treści przedmiotu: · Nauka wśród innych form ludzkiego doświadczenia. Rodzaje wiedzy tworzonej w naukach społecznych. Krytyczna analiza założeń pozytywizmu i antypozytywizmu. Współczesne rozumienie humanizmu. Świat humanistyczny i zadania edukacji humanistycznej. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki Klasyfikacje nauk pedagogicznych. Interakcje nauk pedagogicznych z innymi naukami Związek teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy. Pojęcie edukacja. Filozoficzne podstawy edukacji |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody nauczania: dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne i aktywizujące. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 19:00 - 20:30,
sala A6 każdy wtorek, 17:15 - 18:45, sala A6 każda środa, 11:00 - 13:15, sala B224 |
Alicja Korzeniecka-Bondar, Tomasz Prymak | 30/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy czwartek, 13:00 - 15:15,
sala B4 |
Tomasz Prymak | 32/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.