Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna 380-OS1-3PRE
Wykład (WYK) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

• L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wydawnictwo APS, Warszawa 2001 lub 2004 i ich wznowienia.

• K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.

• M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006.

• H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006.

• B. Urban, J.M. Stanik, Resocjalizacja tom 1 i 2, Warszawa 2007.

• C. Czapów, Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978.

• S. Górski, Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.

• L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa 1986

• Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz.109, Nr 58, poz. 542, z 2003 r. Nr 137, poz.1304, Nr 223, poz. 2217)

M. Muskała, "Odstąpienie od przestępczości" w teorii i praktyce resocjalizacyjnej , Wyd UAM, Poznań 2016

K. Sawicki, Diady, kliki, gangi. Młodzież społecznie nieprzystosowana w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2018

Uzupełniająca:

Cz .Czapów, S. Jedlewski, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971

T. Ward S. Maruna, Rehabilitation, Routledge, London and New York, 2007.

Efekty uczenia się:

• Zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot.

• Ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania.

• Potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiązywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych).

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu oceną pozytywną. Niedopuszczenie lub nieprzystąpienie przez studenta do etapu II skutkuje końcową oceną niedostateczną za dane podejście.

Egzamin w formie pisemnej (test - podstawą do zaliczenia minimum 51% prawidłowych odpowiedzi).

Skala ocen:

51-60% - dst

61-70% - dst plus

71-80% - db

81-90 - db plus

91-100% - bdb

W zależności od sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Zakres tematów:

• Istota socjalizacji, wychowania i resocjalizacji.

• Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej

• Teoria, teleologia, metodyka wychowania resocjalizacyjnego

• Historia rozwoju praktyki resocjalizacyjnej

• Współczesne nurty resocjalizacji

• Modele zdrowej osobowości a przystosowanie społeczne

• Resocjalizacja w środowisku otwartym i resocjalizacja instytucjonalna

• Przegląd sposobów pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy

Wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 10:15 - 12:30, sala C2.19 (wyk)
Krzysztof Sawicki 36/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)