Podstawy metodologii badań społecznych 380-SS1-2GPG
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls". Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang. McLaughin, H. (2011). Understanding Social Work Research. SAGE. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP. Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP. Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”. Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak". Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls". Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE. |
||
Efekty uczenia się: |
Studentka/Student: – posługuje się terminologią z zakresu metodologii badań (sposób weryfikacji: aktywność w dyskusji; zadania przedmiotowe); – analizuje i krytycznie ocenia projekty badawcze (sposób weryfikacji: zadanie przedmiotowe); – opisuje i rozróżnia metody, techniki i narzędzia pozyskiwania danych stosowane w naukach społecznych (sposób weryfikacji: zadanie przedmiotowe); – przedstawia zmienne charakteryzujące procesy i zjawiska społeczne w postaci tabelarycznej i graficznej, wykonuje ich analizę na podstawie wskaźników procentowych (sposób weryfikacji: zadanie przedmiotowe); – opisuje i analizuje rozkład zmiennych ilościowych charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne (sposób weryfikacji: zadanie przedmiotowe); – posiada umiejętności w zakresie przygotowywania projektu badawczego (sposób weryfikacji: wykonanie zespołowo projektu badawczego); – posiada świadomość profesjonalnego postępowania, odpowiedzialności za projektowane działanie, jego realizację, interpretację wyników i proponowane zmiany (sposób weryfikacji: na podstawie wykonywanych zadań przedmiotowych). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, na podstawie wyników punktowych uzyskanych przez Studentkę/Studenta za: - wykonanie zadań przedmiotowych indywidualnych i zespołowych (7 zadań po 5 punktów – maks. 35 pkt); - opracowanie i przedstawienie na forum grupy zespołowego projektu badawczego - maks. 20 pkt. Razem: 55 pkt. ------ Ilość punktów wymagana do zaliczenia ćwiczeń: 30.25 pkt., czyli 55% maksymalnej liczby punktów (55 pkt.) możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przedmiotowych i projektu badawczego. Punktacja/oceny: 55.00-52.00 – bdb (5.0) 51.75-48.00 – db+ (4.5) 47.75-42.25 – db (4.0) 42.00-35.75 – dst+ (3.5) 35.50-30.25 – dst mniej niż 30.25 – ndst |
||
Zakres tematów: |
1 Omówienie zakładanych efektów kształcenia w zakresie przedmiotu, podstawowej literatury przedmiotu i określenie sposobów oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji nabywanych w toku zajęć. Analiza zagadnień ogólnometodologicznych – wyjaśnienie znaczenia podstawowych terminów stosowanych w metodologii badań społecznych. 2 Empiryczne badania ilościowe i jakościowe - podstawowe założenia, cele, różnice, sposoby gromadzenia danych. Wiązanie badań ilościowych z jakościowymi. 3 Projekt badawczy w naukach społecznych. Określanie przedmiotu i celów badań. Formułowanie przykładów problemów i hipotez badawczych, ustalanie zmiennych i wskaźników. Analiza i krytyczna ocena przedstawionych przykładów projektów badawczych. 4 Gromadzenie materiału badawczego. Metody, techniki i narzędzia badawcze w naukach społecznych – pojęcie i rodzaje. Charakterystyka wybranych metod, technik i narzędzi badawczych: eksperyment, monografia instytucji, metoda indywidualnych przypadków, sondaż diagnostyczny, obserwacja, wywiad, kwestionariusz ankiety. Ich istota, charakterystyka, wady, zalety i najczęściej popełniane błędy podczas stosowania. 5 Budowa tabel i wykresów. Analiza zmiennych zawartych w tabeli, charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne, na podstawie wskaźników procentowych. 6 Obliczanie i interpretacja miar rozkładu jednozmiennego, chrakteryzujących procesy i zjawiska społeczne – średniej arytmetycznej, mediany, dominanty, odchylenia standardowego. 7. Warsztat naukowy badacza. Wymagania stawiane publikacji naukowej (pracy dyplomowej) – struktura, język, zawartość merytoryczna, strona formalna pracy. Dobór i wykorzystanie źródeł. Przypisy bibliograficzne. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, problemowe, case studies |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 12:00 - 13:30,
sala A207 |
Marta Kowalczuk-Walędziak | 21/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.