Poradnictwo zawodowe 380-SS1-3AHR
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bańka A., Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań 1995. 2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M.(red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Radom 2006. 3. Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2014. 4. Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: Ethos i profesjonalizm, „Praca Socjalna” 1/2005. 5. Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich. Kraków 2005. 6. Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków 2007. 7. Drogosz-Zabłocka, E., Trzeciak, W. (red.), Model zintegrowanego poradnictwa zawodowego. Nowe problemy i zadania. Warszawa 2001. 8. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków 2005. 9. Kukla D., Bednarczyk Ł., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Warszawa 2010. 10. Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006. 11. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i Poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom 1995. 12. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy, Warszawa 2012. 13. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006. 14. Tokarz J, „Rynek pracy a osoby bezrobotne. 50+ - bariery i szanse". Warszawa (materiały konferencyjne). 15. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Warszawa 1993. 16. Wojtasik B., Poradnictwo zawodowe [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. IV. Warszawa 2005. 17. Wołk Z., Całożyciowe poradnictwo zawodowe. Zielona Góra 2007. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. ABC poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa, Koweziu, Warszawa 2008 2. Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa i zawodowego i personalnego. Toruń 2005. 3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany porado znawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004. 4. Kołaczek B., Dyskryminacja kobiet w zatrudnieniu. „Polityka Społeczna" 2009 nr 5-6. 5. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa 2003. 6. Skłodowski H. (red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Tom I i II. Łódź 2005. 7. Stopińska - Pająk A. (red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. Warszawa 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WK2 - ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce i Unii Europejskiej – dyskusja, konsultacje, praca zaliczeniowa KA6_WK3 - posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych - dyskusja, konsultacje, praca zaliczeniowa KA6_WK4 - jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań – dyskusja, konsultacje, praca zaliczeniowa KA6_UW2 - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej – dyskusja, konsultacje, praca zaliczeniowa KA6_UU1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia – dyskusja, konsultacje KA6_KO2 - potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej - dyskusja, konsultacje |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium; - obecność na ćwiczeniach; - znajomość wybranych fragmentów lektur podstawowych; - aktywność - praca zaliczeniowa Formą końcowego zaliczenia ćwiczeń jest praca zaliczeniowa. Dopuszczalna liczba godzin nieobecności studenta na zajęciach, która nie wymaga zaliczenia podczas indywidualnych konsultacji oraz nie wpływa na ocenę końcową z ćwiczeń – jedne ćwiczenia [2 godz.]. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę poradnictwa zawodowego. 2. Cele, zadania oraz rodzaje poradnictwa zawodowego. 3. Osoba doradcy zawodowego - wiedza, kompetencje, umiejętności. 4. Metody i techniki pracy stosowane w poradnictwie zawodowym. 5. Budowanie kariery zawodowej. Fazy rozwoju zawodowego. Gra symulacyjna. 6. Wypalenie zawodowe w pracy pracownika socjalnego. Profilaktyka oraz formy zapobiegania temu zjawisku. 7. Wyzwania współczesnego rynku pracy. Sztuka rozmowy kwalifikacyjnej. |
||
Metody dydaktyczne: |
- praca warsztatowa; - analiza wybranych fragmentów pozycji z literatury podstawowej; - dyskusja prowadzona podczas zajęć; - praca w grupach (do jej wykonania potrzebna jest znajomość tekstów zadanych do przygotowania na dane zajęcia); - praca indywidualna; - analiza treści/ praca z tekstem; - burza mózgów; - prezentacje multimedialne; - konsultacje indywidualne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (parzyste), 15:30 - 17:00,
sala A113 |
Marcelina Wojno | 28/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.