Literatura: |
E. Jaszczyszyn (2020), Współpraca szkoły ze społecznością lokalną - w nurcie innowacji dydaktycznych, [w:] M. Głoskowska (red.), Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Białystok, s. 79-93.
E. Jaszczyszyn (2013), Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka, [w:] J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków, s. 201-215.
E. Jaszczyszyn, J. E. Dąbrowska (2016), Instytut Rządowy Wychowania Płci Żeńskiej z perspektywy XXI wiek, [w:] red. H. Markiewiczowa, I. Czarnecka, Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości 1815-1918, Warszawa, s. 190-197.
E. Jaszczyszyszn, I. Lewkowicz (2019), Are Innovations a Contribution to the Professional Development of Teachers? Chapter 16, Ed. M. Kowalczuk-Walędziak, A. Korzeniecka-Bondar, W. Danilewicz, G. Lauwers Teacher Education for the 21st Century, Opladen, Berlin & Toronto.
E.Płóciennik, W. Leżańska, (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódż: Wydawnictwo UŁ.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 – Posiada wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się̨ i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. Sposób weryfikacji: egzamin
KA7_WG3 – Wykazuje wiedzę dotyczącą współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. Sposób weryfikacji: egzamin
KA7_WG7 – Dysponuje wiedzą na temat znaczenia i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci. Sposób weryfikacji: egzamin
KA7_WK3 – Posiada wiedzę dotyczącą roli nauczyciela w modelowaniu postaw i zachowań dzieci. Sposób weryfikacji: egzamin
KA7_WK4 – Ma wiedzę na temat procesów komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń. Sposób weryfikacji: egzamin
KA7_UO5 – Racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodaruje czasem zajęć dziecka, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku. Sposób weryfikacji:egzamin
KA7_KK3 – Potrafi projektować i wdrażać działania mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci w świat wartości. Sposób weryfikacji: egzamin
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po semestrze 4 obejmujący tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu (ćwiczenia i wykłady).
Egzamin pisemny (zagadnienia)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz 98% obecność na wykładach.
Zaliczenie egzaminu:
Zaliczenie na ocenę. Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji treści przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
0% - 50 % - ndst
Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena pracy egzaminacyjnej z zastosowaniem skali punktowej przeliczonej na oceny od niedostatecznej do bardzo dobrej.
|
Zakres tematów: |
1. Społeczno-historyczne uwarunkowania przyczyn powstania pedagogiki przedszkolnej
2. Miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki. Przedmiot, cele, zadania, funkcje, metody badań
3. Miejsce pedagogiki przedszkolnej oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych dyscyplin naukowych
4. Teorie rozwoju dzieci a pedagogika przedszkolna cz. 1
5. Teorie rozwoju dziecka a praktyka przedszkolna cz. 2
6. Miejsce wychowania przedszkolnego w strukturze systemu polskiej edukacji; wartości społeczne, podstawy prawne i zasady funkcjonowania
7. Modele edukacji małych dzieci
8. Koncepcje teoretyczne samodzielności
9. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Zabawa a gra. Zabawki jedno- i wielofunkcyjne
10. Rola osób dorosłych w zabawowej aktywności dziecka
11. Komunikacja społeczna w przedszkolu - prawidłowości i zakłócenia.
12. Cele, zasady i formy współpracy z rodzicami
13. Cele, zasady i formy współpracy z podmiotami zewnętrznymi oraz modele współpracy, funkcje, szanse i zagrożenia
14. Rola nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci
15. Style wychowania w praktyce wychowawczej, ich wartościowymi cechami i zagrożeniami dla podmiotowości dziecka
|