Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1 380-DS5-3AJK1
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, UMCS, Lublin 2009. Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Jedność, Kielce 2003. Doyla G., Klucz do uczenia się - technologia rozwoju dziecka, GDH Publishing, UK 2007. Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w przedszkolu, WSiP, Warszawa 2005. Dudzińska I. Metodyka wychowania w przedszkolu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1976. Helm J. H., Katz L. G., Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa 2003. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, Bliżej Przedszkola, Kraków 2009. Jaszczyszyn, E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Trans Humana, Białystok 2010. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków 2013. Kataryńczuk – Mania L, Magda – Adamowicz M, Olczak A. (red.)(2017). Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Wydawnictwo Adam Marszałek. Kielar–Turska M., Mowa dziecka: słowo i tekst, Kraków 1989. Karwowska – Struczyk M., Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982. Krasoń K., Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999. Lubowiecka, J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, WSiP, Warszawa, 2000. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010. Waloszek, D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, WNAP, Kraków 2006. Literatura uzupełniająca: Aktualne artykuły z czasopism: „Wychowanie w Przedszkolu” „Przedszkolne ABC” i „Bliżej Przedszkola” Podstawa programowa wychowania przedszkolnego Programy wychowania przedszkolnego |
||
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. KA7_WG6 Student zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym. KA7_WG7 Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci. KA7_UW3 Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. KA7_UW4 Student potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. KA7_UK2 Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów. KA7_UO3 Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych. KA7_KK4 Student jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: -obecność na zajęciach -aktywność na zajęciach -wykonywanie zleconych prac -kolokwium Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. Każdą kolejną nieobecność należy usprawiedliwić i zaliczyć w formie uzgodnionej z osobą prowadzącą w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia. 50% nieobecności upoważnia osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu |
||
Zakres tematów: |
1. Formy pracy z dziećmi w przedszkolu: - zabawa, - zajęcia zorganizowane, - uroczystości grupowe i przedszkolne, - spacery, wycieczki, - kontakty okolicznościowe, - prace porządkowe. 2. Formy rozwijania mowy dziecka: - opowiadanie nauczyciela i dziecka, - rozmowa z dziećmi, - praca z ilustracją, - praca z historyjką obrazkową, - zagadki, - inscenizacja tekstu, - wprowadzenie dzieci w świat poezji 3. Przygotowanie do nauki czytania i pisania: - ćwiczenia ortofoniczne, - ćwiczenia oddechowe, - ćwiczenia fonacyjne, - ćwiczenia logorytmiczne, - ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny, - ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, - ćwiczenia artykulacyjne, - ćwiczenia grafomotoryczne i graficzne. 4. Wprowadzanie w świat pisma. Metody wczesnej nauki czytania: - odimienna metoda nauki czytania J. Majchrzak, - metoda czytania globalnego Glena Domana, - metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej, - metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, - glottodydaktyka wg Bronisława Rocławskiego, - metoda „Cudowne dziecko” Anety Czerskiej. 5. Kształtowanie kompetencji matematycznych: - orientacja przestrzenna, - rytmy, - liczenie, - kształtowanie pojęcia liczby i wspomaganie rozwoju rozumowania operacyjnego, - mierzenie długości, - klasyfikacje, - układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, - waga, - mierzenie płynów, - intuicje geometryczne, - konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci. 6. Analiza i krytyczna interpretacja gotowych projektów edukacyjnych. 7. Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową. 8. Budowa i analiza głównych elementów scenariusza zajęć dydaktycznych. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa, metoda symulacyjna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:45 - 16:00,
sala A110 |
Magdalena Bartoszewicz | 10/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy wtorek, 16:15 - 18:30,
sala A110 |
Magdalena Bartoszewicz | 13/ |
szczegóły![]() |
3 |
każda środa, 11:15 - 13:30,
sala B4 |
Magdalena Bartoszewicz | 10/ |
szczegóły![]() |
4 |
każda środa, 8:45 - 11:00,
sala B4 |
Magdalena Bartoszewicz | 12/ |
szczegóły![]() |
5 |
każdy czwartek, 8:30 - 10:45,
sala A203 |
Małgorzata Bilewicz | 11/ |
szczegóły![]() |
6 |
każdy czwartek, 11:00 - 13:15,
sala A203 |
Małgorzata Bilewicz | 12/ |
szczegóły![]() |
7 |
każdy czwartek, 13:45 - 16:00,
sala A207 |
Małgorzata Bilewicz | 10/ |
szczegóły![]() |
8 |
każda środa, 11:00 - 13:15,
sala A6 |
Małgorzata Bilewicz | 12/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.