Edukacja matematyczna 380-DS5-3BHL
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2009. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć, Warszawa 2013. Dąbrowski M., Edukacja matematyczna bez matematyki (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Dudel B., Zajączkowska K., MultiZegar. Nauka pomiaru czasu., Gdańsk 2019. Dudel B., Zajączkowska K., Uczymy się matematyki z „Magicznym Drzewem”, Gdańsk 2020. Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000. Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka K., Dziecinnie prosta matematyka., Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata, Warszawa 2019. Hanisz J., Matematyka w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2002. Kalinowska A., Pozwólmy dzieciom działać. Warszawa 2010. Kalinowska A. (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, Olsztyn 2013. Kalinowska A., Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. Krejcova E., Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej, Opole 2016. Nawolska B., Żądło-Treder J., Dziecko w świecie miary, Kraków 2020. Oszwa U., Lęk przed matematyką, Lublin, 2020 Krämer M., Matematyka jest wszędzie. Rodzinne przygody z matematyką, Warszawa 2017. Nowak-Łojewska A., Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczyciela klas I-III. Warszawa 2015. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolne, Opole 2011. Płocki A., Krecha I. (red.) Matematyka w przyrodzie i sztuce – matematyka, przyroda i sztuka w kształceniu powszechnym, Nowy Sącz 2012. Siwek H., Nauczanie czynnościowe matematyki, Warszawa 1998. Skarbek K., Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie? Kraków 2020. Skura M., Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa 2008. Skura M., Lisicki M., Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki, Warszawa 2018. Treliński G., Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Kielce 2004. Wojciechowska K., Zabawy z zadaniami tekstowymi w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2011. Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków 2007. Czasopisma metodyczne : Matematyczna Edukacja Dzieci - Czasopismo dla nauczycieli i rodziców, Problemy Wczesnej Edukacji Literatura uzupełniająca: Dudel B., Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2015. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne,, Toruń 2020. Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Kraków 2008. Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Kraków 2004. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - wyjaśnia psychopedagogiczne podstawy edukacji matematycznej na poziomie klas młodszych – ocena aktywności na zajęciach, - poprawnie dobiera metody i formy realizacji treści matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania ich indywidualnego rozwoju – ocena konspektu zajęć matematycznych, - projektuje działania dydaktyczne nauczyciela uwzględniając różne warunki, potrzeby i możliwości uczniów - ocena efektów pracy zespołowej, ocena konspektu zajęć matematycznych - proponuje sposoby monitorowania osiągnięć edukacyjnych uczniów – ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena propozycji metodycznej - posiada kompetencje w zakresie organizowania działalności matematycznej uczniów klas młodszych – ocena udziału w zajęciach, ocena pracy pisemnej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest minimum 90% obecności na zajęciach, aktywność na zajęciach oraz oceny z prac pisemnych. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Ustna forma zaliczenia – student podpisuje się w protokole potwierdzając tym samym znajomość oceny. |
||
Zakres tematów: |
1. Zakres treści programowych przeznaczonych do realizacji w klasach 1-3, organizacja sytuacji dydaktycznych służących prawidłowemu konstruowaniu wiedzy i umiejętności uczniów 2. Rozwijanie umiejętności dzieci niezbędnych do uczenia się matematyki - dostrzegania i wykorzystywania analogii oraz regularności, abstrahowania, uogólniania, definiowania i algorytmizowania. Działania na zbiorach 3. Monografia liczby. Etapy procesu poznawania liczby, aspekty liczby. Rola czynności manipulacyjnych ucznia w procesie kształtowania pojęcia liczby 4. Wprowadzenie działań matematycznych, warunki rozwoju umiejętności wykonywania działań dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Własności działań, kolejność wykonywania działań. Schematy graficzne – ich rodzaje i sposoby wykorzystania w rozwijaniu umiejętności wykonywania działań arytmetycznych 5. Rozszerzenie zakresu liczbowego – istota i etapy. Pojęcie zakresu liczbowego, istota dziesiątkowego pozycyjnego układu liczenia 6. Sposoby przekraczania progu dziesiątkowego. Rozwijanie umiejętności rachunkowych uczniów. Tabela działaniowa i funkcyjna – ich wykorzystanie w rozwijaniu umiejętności rachunkowych uczniów 7. Przygotowanie uczniów do rozwiązywania równań. Rozwiązywanie równań. Czynności manipulacyjne i graficzne w procesie rozwiązywania działań z okienkiem 8. Organizacja pracy nad zadaniem tekstowym, warunki rozwoju umiejętności rozwiązywania zadań, rozwijanie logicznego i krytycznego myślenia uczniów – projektowanie zajęć 9. Kształcenie geometryczne w klasach młodszych, pojęcia i umiejętności geometryczne, środki dydaktyczne w kształceniu geometrycznym – projektowanie zajęć 10. Wiadomości i umiejętności praktyczne w klasach młodszych. Istota matematycznych umiejętności praktycznych, proces ich kształtowania. Środki dydaktyczne w procesie rozwoju tych umiejętności – rozwiązania metodyczne 11.Kreowanie twórczej postawy uczniów w uczeniu się matematyki. Rozwijanie rozumowania dedukcyjnego i redukcyjnego, organizacja badania matematycznego (stawianie i weryfikacja hipotez), używanie racjonalnej argumentacji 12.Organizacja pracy dzieci o zróżnicowanych możliwościach i potrzebach edukacyjnych – projektowanie zajęć 13. Rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów klas I-III: projekty i badania matematyczne, konkursy, gry matematyczne - projektowanie zajęć 14. Trudności w uczeniu się matematyki – ich rodzaje, przyczyny i sposoby radzenia sobie z nimi – propozycje rozwiązań metodycznych 15. Efekty uczenia się matematyki, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć matematycznych uczniów |
||
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia, dyskusja, praca z tekstem, metoda problemowa |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:45 - 15:15,
sala A203 |
Barbara Dudel | 10/ |
szczegóły![]() |
2 |
każda środa, 12:00 - 13:30,
sala A203 |
Barbara Dudel | 12/ |
szczegóły![]() |
3 |
każdy wtorek, 15:30 - 17:00,
sala A203 |
Barbara Dudel | 11/ |
szczegóły![]() |
4 |
każda środa, 10:15 - 11:45,
sala A203 |
Barbara Dudel | 12/ |
szczegóły![]() |
5 |
każdy czwartek, 8:30 - 10:00,
sala A203 |
Jolanta Szada-Borzyszkowska | 11/ |
szczegóły![]() |
6 |
każdy czwartek, 10:15 - 11:45,
sala A203 |
Jolanta Szada-Borzyszkowska | 12/ |
szczegóły![]() |
7 |
każdy czwartek, 12:00 - 13:30,
sala A203 |
Jolanta Szada-Borzyszkowska | 10/ |
szczegóły![]() |
8 |
każdy czwartek, 13:45 - 15:15,
sala A208 |
Jolanta Szada-Borzyszkowska | 12/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.