Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja polonistyczna 380-DS5-3JBW
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Awramiuk E., (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Trans Humana, Białystok

Borawska K., (2004), Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną, Trans Humana, Białystok.

Cywińska M (red.) (2017) Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.

Czelakowska D., (2009), Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków

Dobrowolska D. (2017) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i poczatkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Jakubowicz-Bryx A., (red.), (2011), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz.

Lenartowska K., Świętek W., (2006), Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, AKAPIT, Toruń

Sochacka K., (2004), Rozwój umiejętności czytania, Trans Humana, Białystok

Tanajewska, A. (2015) Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;

KA7_WG6- zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;

KA7_UW3 absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy

KA7_UW4 - absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia

KA7_UW6 - absolwent potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy

KA7_UK2 - absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;

KA7_KK4 - absolwent jest gotów do: autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia kończy kolokwium. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać 51% możliwych punktów.

Zakres tematów:

1. Analiza efektów kształcenia w edukacji polonistycznej , podstawa programowa. 2h

2.Czytanie i pisanie w edukacji wczesnoszkolnej: warunki podjęcia nauki czytania , współczesne metody nauki czytania( m. in.Racławski, Cieszyńska), etapy kształtowania umiejętności czytania, rodzaje ćwiczeń w czytaniu, warunki podjęcia nauki pisania, tok postępowania metodycznego przy wprowadzaniu nowej litery – pisanie konspektu wprowadzającego nową literę, rodzaje ćwiczeń w pisaniu 4h

3. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu ( przegląd ćwiczeń w mówieniu i pisaniu), z zakresu ćwiczeń stylistycznych, słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych 2h

4.Praca z tekstem literackim, wykorzystanie czasopisma w edukacji polonistycznej: cele opracowywania tekstów, pojęcie tekstu, jego struktura( kategorie czytania, poziomy rozumienia tekstu, warstwy tekstu), rodzaje tekstów literackich zawartych w podręcznikach dla klas młodszych, sposoby analizy tekstów czytanek / analityczny i syntetyczny, mieszany/, opracowanie stronicy elementarzowej 2h

5. Praca z poezją w klasach I-III: kategorie wierszy, sposoby ich opracowania, inscenizacje, dramatyzacje, improwizacje , praca nad ekspresją słowa 2h

6. Formy pracy z lekturą w klasach I-III 2h

7. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne: cele nauczania gramatyki i ortografii, metody i zasady uczenia się gramatyki i ortografii, rodzaje ćwiczeń i sposoby ich organizacji, związek ćwiczeń gramatycznych i ortograficznych z innymi rodzajami ćwiczeń, przyczyny osłabiające proces uczenia się gramatyki i ortografii 2h

8. Opowiadanie jako stylistyczna forma wypowiedzi: istota opowiadania, struktura, cechy gatunkowe, tematyka opowiadania, etapy pracy nad opowiadaniem. 2h

9. Opis jako stylistyczna forma wypowiedzi : rodzaje opisów, ich schematy, dobór przedmiotów do opisu, etapy pracy nad opisem, rodzaje ćwiczeń kształcących i doskonalących umiejętność opisu 2h

10. Sprawozdanie i notatka kronikarska: istota i cechy charakterystyczne sprawozdania, rodzaje sprawozdań, ćwiczenia przygotowujące do pisania sprawozdań, kompozycja sprawozdania, stosunki czasowe występujące w sprawozdaniu, pojęcie i charakterystyczne cechy notatki kronikarskiej 2h

11. Użytkowe formy wypowiedzi w klasach I - III: list, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, życzenia, pamiętnik . Etapy pracy nad użytkowymi formami wypowiedzi, modyfikacje i utrudnienia w pisaniu, charakterystyczne zwroty i wyrażenia występujące w pismach użytkowych, etapy metodycznego postępowania w kształtowaniu umiejętności posługiwania się w/w formami 2h

12.Projektowanie działań nauczyciela i aktywności uczniów służących rozwojowi umiejętności czytania, mówienia i pisania w różnych formach oraz kreatywności i twórczości uczniów 2h

13.Ocenianie postępów dziecka w zakresie edukacji polonistycznej, formy oceny, sposoby poprawiania błędów uczniowskich 2h

14.Prezentacja materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem zasobów platform edukacyjnych dla nauczycieli , projektowanie środków do zajęć z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia interaktywnych treści (Wordwall, LearningApps, Genial.ly, Edu-games Secret code puzzle, generator rebusów itp.) 2h

Metody dydaktyczne:

prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, praca w grupach, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 12:00 - 13:30, sala B123 (cwi)
Emilia Jakubowska 10/ szczegóły
2 każdy czwartek, 10:15 - 11:45, sala B123 (cwi)
Emilia Jakubowska 12/ szczegóły
3 każdy czwartek, 13:45 - 15:15, sala A113 (cwi)
Marta Makarewicz 11/ szczegóły
4 każdy czwartek, 15:30 - 17:00, sala A113 (cwi)
Marta Makarewicz 12/ szczegóły
5 każdy czwartek, 17:15 - 18:45, sala C2.3 (wyk)
Marta Makarewicz 11/ szczegóły
6 każdy czwartek, 12:00 - 13:30, sala B224 (cwi)
Marta Makarewicz 12/ szczegóły
7 każdy czwartek, 13:45 - 15:15, sala B225 (cwi)
Katarzyna Nadachewicz 10/ szczegóły
8 każdy czwartek, 15:20 - 16:50, sala A209 (cwi)
Katarzyna Nadachewicz 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)