Literatura: |
Cudowska Agata, Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, (red.) K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).
Kępski Czesław, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.
Nowakowska-Siuta Renata, Pedagogika porównawcza. Problemy stanu badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014.
Nowakowska-Siuta Renata, Dmitruk-Sierocińska Katarzyna (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018.
Pachociński Ryszard, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
Prokop Jiri, Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2013.
Průcha Jan, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006
Váňová Miroslava, Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, (red.) B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105).
|
Efekty uczenia się: |
1. Studentka/Student zna elementarną terminologię używaną w komparatystyce oświatowej, ma wiedzę o usytuowaniu pedagogiki porównawczej w systemie innych nauk oraz o jej specyfice.
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny.
2. Studentka/Student zna różne modele kształcenia na świecie, rozumie istotę i sens edukacji, potrafi przeprowadzić analizę funkcjonowania edukacji w kontekście politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań rozwoju społeczeństwa globalnego.
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny.
Egzamin pisemny obejmuje pytania otwarte wymagające opisowej odpowiedzi studenta.
|
Zakres tematów: |
1. Teoretyczne podstawy komparatystyki oświatowej jako samodzielnej dyscypliny naukowej.
2. Rozwój komparatystyki oświatowej - od poszukiwania prawidłowości do wyjaśniania różnic.
3. Terminy i pojęcia podstawowe w analizach porównawczych edukacji - polityka oświatowa, planowanie oświatowe, system oświatowo-wychowawczy.
4. Metodologia komparatystyki oświatowej, źródła i sposoby analizy edukacji na świecie.
5.Międzynarodowe badania porównawcze oświaty, specyfika, rodzaje analiz, przykłady.
6. Narzędzia stosowane w analizach porównawczych stanu rozwoju edukacji na świecie.
7. Organizacja kształcenia w perspektywie międzynarodowej - modelowe rozwiązania w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego.
|