Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagrożenia środowisk wychowawczych 380-OS2-2ADL
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Embleton, L., Mwangi, A., Vreeman, R., Ayuku, D., & Braitstein, P. (2013). The epidemiology of substance use among street children in resource‐constrained settings: a systematic review and meta‐analysis. Addiction, 108(10), 1722-1733.

K. Kmiecik-Baran, Narzędzia do rozpoznawania zagrożeń społecznych w szkole, Gdańsk 2000.

Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. 2014

J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter, Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla nauczycieli, pracowników poradni, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2005.

I. Pospiszyl, Patologie społeczne. Resocjalizacja, Warszawa 2008.

Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne. Diagnoza. Profilaktyka. Resocjalizacja, S. Kawula, H. Machel (red.), Gdańsk-Toruń 1994.

K. Pierzchała, Cz. Cekiera, Człowiek a patologie społeczne, Toruń 2009.

Szpringer M., Profilaktyka społeczna, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki. Warszawa 2000.

Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.

Woan, J., Lin, J., & Auerswald, C. (2013). The health status of street children and youth in low-and middle-income countries: a systematic review of the literature. Journal of Adolescent Health, 53(3), 314-321.

Winiarski M., Rodzina-szkoła-środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Wyd. Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych

ocenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Formy zaliczenia:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywności i obecności na zajęciach oraz przygotowania projektu oddziaływań profilaktycznych na podstawie przeprowadzonej diagnozy wybranego zagrożenia środowiska wychowawczego.

Zaliczenie przedmiotu na podstawie zadań cząstkowych umieszczonych na platformie interaktywnej

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4

Zakres tematów:

Analiza i charakterystyka środowisk wychowawczych

Analiza wybranych zagrożeń środowisk wychowawczych

Wybrane psychologiczne i socjologiczne koncepcje wyjaśniające nieprzystosowanie, przestępczość i patologie społeczne

Wybrane teorie i koncepcje z zakresu pedagogiki zdrowia wykorzystywane w profilaktyce zagrożeń funkcjonowania jednostki i środowisk wychowawczych

Resilience pedagogiczna - wprowadzenie w problematykę z perspektywy zagrożeń środowisk wychowawczych

Zapobieganie zagrożeniom funkcjonowania środowisk wychowawczych w ramach koncepcji resilience

Wybrane patologie społeczne (np. uzależnienia, agresja, wykluczenie społeczne)

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, projekt, prezentacja.

Część przedmiotu realizowana w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy interaktywnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 10:15 - 11:45, sala C1.2 (teatralna)
Karol Konaszewski 13/ szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 12:00 - 13:30, sala C1.2 (teatralna)
Karol Konaszewski 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)