Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowisk wychowawczych 380-OS2-2DSW
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bębas S., (red.) Zagrożenia i problemy współczesnej rodziny, Wyd WSH, Radom 2011.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej, WSiP, Zielona Góra 2004.

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Żak, Warszawa 2011.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, Wyd. Żak, Warszawa 2006.

Konaszewski K., Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2020.

Konaszewski, K., Kolemba, M., & Niesiobędzka, M. (2019). Resilience, sense of coherence and self-efficacy as predictors of stress coping style among university students. Current Psychology, 1-11.

Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2020). Validation of the Polish version of the Brief Resilience Scale (BRS). PloS one, 15(8), e0237038.

Nikitorowicz J., Sawicki K., Bajkowski T. (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003.

Pilch T., Lepalczyk I., (red.) Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, Wyd. Żak, Warszawa 1995.

Socha W., Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Lublin 1984.

Surzykiewicz, J., Konaszewski, K., & Wagnild, G. (2019). Polish version of the resilience scale (RS-14): A validity and reliability study in three samples. Frontiers in psychology, 9, 2762.

Szczepański J., Środowisko wychowawcze, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna, (red.) Pomykało W., Fundacja Innowacja, Warszawa 1997.

Winiarski M., Rodzina-szkoła-środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Wyd. Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN Warszawa 2008.

Zarzycka, B. (2014). Struktura czynnikowa polskiej adaptacji Skali komfortu i zmagań religijnych. Roczniki Psychologiczne, 4(17), 683-710.

Efekty uczenia się:

Student zna terminologię używaną w diagnostyce pedagogicznej, a w szczególności w diagnozie środowisk wychowawczych oraz rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (K_W01).

Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych takich jak: grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, placówki resocjalizacyjne (K_W13).

Student ma pogłębione umiejętności diagnozowania problemów dotyczących środowisk wychowawczych. Potrafi dokonać wyboru najbardziej adekwatnych metod, technik, narzędzi diagnostycznych. Potrafi w sposób kompetentny zastosować je w celach diagnostycznych. Jest w stanie przeprowadzić pogłębioną, krytyczną analizę wyników testów, tak w wymiarze ilościowym, jak i jakościowym (K_U07).

Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole (K_U12).

Student jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki (K_K06).

Sposoby weryfikacji: dyskusja na zajęciach, praca zespołowa, przedstawienie projektu, wykonanie zadań na platformie Blackboard, opracowanie materiałów źródłowych

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Formy zaliczenia:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywności i obecności na zajęciach oraz przygotowania projektu oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych na podstawie przeprowadzonej diagnozy.

Zaliczenie przedmiotu na podstawie zadań cząstkowych umieszczonych na platformie interaktywnej

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4

Zakres tematów:

Diagnoz środowisk wychowawczych wprowadzenie w problematykę

Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Wybrane zagadnienia z diagnostyki pedagogicznej: podstawowa terminologia.

Środowiska wychowawcze i ich charakterystyka (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, instytucje opiekuńczo-wychowawcze).

Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny i sytuacji szkolnej.

Metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie środowisk wychowawczych.

Działania naprawcze, terapeutyczne, projektujące oraz weryfikacja i ocena skutków działań.

Wykorzystanie programów statystycznych do analiz funkcjonowania jednostek i ich środowisk wychowawczych

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, projekt, prezentacja.

Część przedmiotu realizowana w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy interaktywnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:30 - 10:00, sala A105 (war)
Karol Konaszewski 13/ szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 10:15 - 11:45, sala A105 (war)
Karol Konaszewski 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)