Literatura: |
Bębas S., (red.) Zagrożenia i problemy współczesnej rodziny, Wyd WSH, Radom 2011.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej, WSiP, Zielona Góra 2004.
Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Żak, Warszawa 2011.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, Wyd. Żak, Warszawa 2006.
Konaszewski K., Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2020.
Konaszewski, K., Kolemba, M., & Niesiobędzka, M. (2019). Resilience, sense of coherence and self-efficacy as predictors of stress coping style among university students. Current Psychology, 1-11.
Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2020). Validation of the Polish version of the Brief Resilience Scale (BRS). PloS one, 15(8), e0237038.
Nikitorowicz J., Sawicki K., Bajkowski T. (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003.
Pilch T., Lepalczyk I., (red.) Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, Wyd. Żak, Warszawa 1995.
Socha W., Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Lublin 1984.
Surzykiewicz, J., Konaszewski, K., & Wagnild, G. (2019). Polish version of the resilience scale (RS-14): A validity and reliability study in three samples. Frontiers in psychology, 9, 2762.
Szczepański J., Środowisko wychowawcze, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna, (red.) Pomykało W., Fundacja Innowacja, Warszawa 1997.
Winiarski M., Rodzina-szkoła-środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Wyd. Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN Warszawa 2008.
Zarzycka, B. (2014). Struktura czynnikowa polskiej adaptacji Skali komfortu i zmagań religijnych. Roczniki Psychologiczne, 4(17), 683-710.
|
Efekty uczenia się: |
Student zna terminologię używaną w diagnostyce pedagogicznej, a w szczególności w diagnozie środowisk wychowawczych oraz rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (K_W01).
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych takich jak: grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, placówki resocjalizacyjne (K_W13).
Student ma pogłębione umiejętności diagnozowania problemów dotyczących środowisk wychowawczych. Potrafi dokonać wyboru najbardziej adekwatnych metod, technik, narzędzi diagnostycznych. Potrafi w sposób kompetentny zastosować je w celach diagnostycznych. Jest w stanie przeprowadzić pogłębioną, krytyczną analizę wyników testów, tak w wymiarze ilościowym, jak i jakościowym (K_U07).
Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole (K_U12).
Student jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki (K_K06).
Sposoby weryfikacji: dyskusja na zajęciach, praca zespołowa, przedstawienie projektu, wykonanie zadań na platformie Blackboard, opracowanie materiałów źródłowych
|
Zakres tematów: |
Diagnoz środowisk wychowawczych wprowadzenie w problematykę
Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Wybrane zagadnienia z diagnostyki pedagogicznej: podstawowa terminologia.
Środowiska wychowawcze i ich charakterystyka (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, instytucje opiekuńczo-wychowawcze).
Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny i sytuacji szkolnej.
Metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie środowisk wychowawczych.
Działania naprawcze, terapeutyczne, projektujące oraz weryfikacja i ocena skutków działań.
Wykorzystanie programów statystycznych do analiz funkcjonowania jednostek i ich środowisk wychowawczych
|