Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Burszta W., Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004.
2. Dilthey W., Rozumienie innych osób i ich przejawów życia, w: tenże, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych,
Gdańsk 2004.
3. Mucha J., Oblicza etniczności, Kraków 2005.
4. Ostasz L., Rozumienie człowieka: antropologia filozoficzna, Olsztyn 2003.
5. Patočka J., Człowiek duchowy a intelektualista, w: tenże, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998.
6. Rappaport R., Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, Kraków 2007.
7. Rega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna M. Eliadego, Kraków 2001.
8. Simmel, Dygresja w związku z zagadnieniem, jak możliwe jest społeczeństwo, w: tenże, Pisma socjologiczne, Warszawa 2008.
9. Starzyńska-Kościuszko E., Filozoficzne koncepcje człowieka, Warszawa 1996.
10. Waligórski A., Antropologiczna koncepcja człowieka, Warszawa 1973.
Literatura uzupełniająca:
1. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 2011.
2. Mathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa 2005.
3. Nowicka E., Świat człowieka-świat kultury, Warszawa 2007.
4. Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000.
5. Trzcińska I., Religia, system, ewolucja, Kraków 2006.
6. Żurawski S., Obyczaje, języki, ludy świata, Warszawa 2007.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1. Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (KA7_WG1).
2. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (KA7_WG3).
Umiejętności:
3. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2).
4. Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając
zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2).
Kompetencje:
5. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga (KA7_KK3).
|