Psychologia ogólna 380-ON1-1PSO
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 16 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
P.Zimbardo, R.Gerrig (2006). Psychologia i życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
||
Efekty uczenia się: |
1. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania oraz rozumie znaczenie procesów psychicznych takich jak: świadomość, percepcja, uczenie się, pamięć, myślenie, emocje, motywacja, poznanie społeczne w procesie kształcenia; zna biologiczne podstawy procesów psychicznych (KA6_WG3) Weryfikacja: test pisemny lub egzamin ustny. 2. Ma podstawową wiedzę na temat głównych psychologicznych koncepcji człowieka (koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza, humanistyczna) (KA6_WG4) Weryfikacja: test pisemny lub egzamin ustny. 3. Zna podstawowe psychologiczne teorie dotyczące uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez wgląd, modelowanie zachowania) oraz rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2) Weryfikacja: test pisemny lub egzamin ustny. 4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną o zjawiskach psychicznych i strukturze osobowościw celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA6_UW2) Weryfikacja: test pisemny lub egzamin ustny. 5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o strukturze i przebiegu funkcji psychicznych oraz mechanizmach regulacyjnych osobowości korzystając z różnych źródeł; rozwija swoje profesjonalne umiejętności w tym zakresie (KA6_UW4) Weryfikacja: test pisemny lub egzamin ustny. 6. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych (KA6_KR2) Weryfikacja: test pisemny lub egzamin ustny. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru; 51% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) lub ustny (konieczność podpisania oceny w protokole; 51% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) |
||
Zakres tematów: |
Podstawowe nurty w psychologii, zapoznanie z podstawowymi pojęciami i mechanizmami w psychoanalizie (determinizm biologiczny, struktura osobowości, mechanizmy obronne, popędy, model kultury), behawioryzmie (determinizm środowiskowy, prawo efektu, rola zachowania), psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslowa, autentyczność, samorealizacja, wolność) Uczenie się: warunkowanie klasyczne (relacje bodziec bezwarunkowy-reakcja bezwarunkowa oraz bodziec warunkowy-reakcja warunkowa, eksperymenty Pawłowa, nabywanie, wygaszanie, samorzutne odnowienie odruchu, generalizacja, różnicowanie) Uczenie się: warunkowanie sprawcze (prawo efektu, pozytywne i negatywne czynniki wzmacniające, bodźce dyskryminacyjne, generalizacja, rozkłady wzmocnień) Psychologia świadomości - świadomość i sposoby jej badania, dwa systemy wzrokowe Goodale'a (świadomość vs działanie), funkcje świadomości, sen, hipnoza, trans, doświadczenia religijne, środki zmieniające psychikę Pamięć: pamięć jawna vs utajona; deklaratywna vs proceduralna; sensoryczna (ikoniczna i echoiczna); operacyjna i krótkotrwała; długotrwała; epizodyczna i semantyczna; pamięć rekonstrutywna Psychologia rozwojowa: rozwój poznawczy w ciągu życia, teoria rozwoju Piageta, przyswajanie języka, rozwój społeczny, rozwój moralny; style przywiązania; style wychowawcze Wrażenia zmysłowe i percepcja - prześledzenie drogi od bodźca do spostrzeżenia; procesy uwagi, procesy organizujące percepcję, procesy identyfikacji i rozpoznawania; podstawowe prawa i pojęcia w psychofizyce Procesy myślowe, rozumowanie – procesy automatyczne i kontrolowane, posługiwanie się językiem, model kulturowy i model osobisty; poznanie wzrokowe; rozumowanie dedukcyjne i indukcyjne; błędy poznawcze, „biasy”, heurystyki (zakotwiczenia, dostępności, reprezentatywności) Biologiczne podstawy psychologii – budowa układu nerwowego (neurony i komórki glejowe, impuls nerwowy, synapsa, autonomiczny układ nerwowy) Psychologia motywacji - teoria przepływu Csikszentmihalyiego, teoria autodeterminacji (Ryan i Deci), teoria Aptera, teoria bezradności Seligmana; umiejscowienie kontroli, potrzeba osiągnięć, motywacja w środowisku pracy; podniety i popędy, instynkt Psychologia emocji - teorie i badania Zajonca, Schwartza, Russella. Teorie Cannona i Barda, Jamesa i Langego, dwuczynnikowe teorie emocji; efekt etykietowania ; afekt vs emocja; funkcje emocji Metodologia badań psychologicznych. Inteligencja – podstawowe parametry pomiaru (rzetelność, trafność, normalizacja, standaryzacja), rozumienie pojęcia IQ i jego historia, psychometryczne teorie inteligencji; inteligencja emocjonalna Osobowość: podstawowe koncepcje i struktura osobowości. Różnice indywidualne: temperament, styl poznawczy Psychologia społeczna - wpływ normatywny i informacyjny, atrybucje, konformizm, dynamika grupy, uprzedzenia i stereotypy, agresja, podstawowy błąd atrybucji, egotyzm atrybucyjny, samospełniające się proroctwo, dysonans poznawczy, posłuszeństwo względem autorytetu |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład samodzielna praca z tekstem na podstawie udostępnionych prezentacji |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda niedziela, 10:15 - 11:45,
sala B223 |
Katarzyna Skok | 32/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.