Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika międzykulturowa 380-DN5-1JAI
Wykład (WYK) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok 2001, s.11–15.

A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005, str. 103 – 112.

Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz.U. 2005 nr 17 poz. 141).

A. Sadowski, Charakter międzyetnicznego współżycia na pograniczu polsko-białoruskim, w: Edukacja międzykulturowa w kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Nikitorowicz, Białystok 1995.

A. Sadowski, Pogranicze polsko – białoruskie: tożsamość mieszkańców, Białystok 1995.

A. Sadowski, Od miast przygranicznych do miast pogranicza „Pogranicze. Studia społeczne”, tom V, Białystok 1996.

L. Korporowicz, Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji, w: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, red. M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa 1997, s. 64–72.

A. Kłoskowska, Socjologia kultury, Warszawa 1982.

H. Grzymała-Moszczyńska, Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000.

M. Ząbek, S. Łodziński, Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Warszawa 2008.

A. Gutkowska (red.), Uchodźcy w Polsce. Kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Warszawa 2007.

D. Lalak, Swoi i obcy w perspektywie antropologiczno-społecznej, w: Migracja. Uchodźstwo. Wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, red. D. Lalak, Warszawa 2007.

A. Młynarczuk-Sokołowska, A. Kożyczkowska, Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne, Gdańsk 2018.

Konwencja dotycząca statusu uchodźców, sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 r. (Dz.U. 1991 nr 119 poz. 515).

Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 2003 nr 128 poz. 1176).

Protokół dotyczący statusu uchodźców, sporządzony w Nowym Jorku dnia 31 stycznia 1967 r. (Dz.U. 1991 nr 119 poz. 517).

Zaj. 5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. 2017 poz. 1655).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643).

A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Szostak-Król, Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego, Wyd. II, Białystok 2016, Wyd. Fundacja Dialog.

A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król (red.), Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Białystok 2011.

A. Fraser, Dzieje Cyganów, Warszawa 2001.

A. Mirga, L. Mróz, Cyganie. Odmienność i nietolerancja, Warszawa 1994.

K. Podlaski, (B. Skaradziński), Białorusini, Litwini, Ukraińcy, Białystok 1990.

T. Karabowicz, Dziedzictwo kultury ukraińskiej, Lublin 2001.

B. Weigl, B. Maliszewicz (red.), INNI to także my: mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy,. Żydzi: program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej, Gdańsk 1998.

E. Czykwin, Białoruska mniejszość narodowa jako grupa stygmatyzowana, Białystok 2000.

N. Kamera-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 2006.

B. Engelking, F. Tych, A. Żbikowski, J. Żyndul, Pamięć. Historia Żydów polskich przed, w czasie, i po zagładzie, Fundacja SHALOM.

A. Hertz, Żydzi w kulturze polskiej, Warszawa 2003.

B. Weigl, Romowie 2009: między wędrówką a edukacją, Warszawa 2009.

B. Weigl, M. Różycka, Romowie 2011: życie na pograniczu, Warszawa 2011.

A. Mirga, L. Mróz, Cyganie: odmienność i nietolerancja, Warszawa-Katowice 1994.

J. Ficowski, Cyganie na polskich drogach, Kraków 1965.

Ł. Kwadrans, Edukacja Romów. Studium porównawcze na przykładzie Czech, Polski i Słowacji, Wrocław-Wałbrzych 2008.

P. Borawski, A. Dubiński, Tatarzy polscy: dzieje, obrzędy, legendy, tradycje, Warszawa 1986.

K. Warmińska, Tatarzy polscy: tożsamość religijna i etniczna, Kraków 1999.

O. Telmesani, Islam a życie, Białystok 2000.

Z. Landowski, Islam: nurty, odłamy, sekty, Warszawa 2008, Wyd. Książka i Wiedza.

S. Khalil, Islam: sto pytań: odpowiada Samir Khalil Samir, Warszawa 2004.

J. Tomaszewski, A. Żbikowski (red.), Żydzi w Polsce: dzieje i kultura, Warszawa 2001.

A. Unterman, Żydzi: wiara i życie, Łódź 1989, Wydawnictwo Łódzkie.

Efekty uczenia się:

- Student ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych.

- Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań w kształceniu i wychowaniu z perspektywy międzykulturowości; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w układzie kultury.

- Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę specyfice kulturowej środowisk wychowawczych.

- Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

- Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

- Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu:

- zaliczenie na ocenę.

Elementy zaliczenia przedmiotu:

- Obecność na zajęciach (za każdą obecność na zajęciach można zdobyć 1 p.).

- Egzamin pisemny (maksymalna liczba punktów do uzyskania za egzamin wynosi 15 p.).

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- W celu zaliczenia wykładów należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia.

- Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie podlega zaliczeniu.

- Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach.

Zakres tematów:

1. Zróżnicowanie kulturowe wschodnich terenów Polski (definiowanie mniejszości narodowej, etnicznej, religijnej i wyznaniowej; grupy mniejszościowe w Polsce; istota i typy pogranicza kulturowego (wg J. Nikitorowicza); kształtowanie się tożsamości człowieka na pograniczu kultur; wybrane elementy kultury białoruskiej, ukraińskiej, litewskiej, romskiej, żydowskiej i judaizmu, tatarskiej i islamu). Terminologia: autochton, dyfuzja kultur, symbioza kulturowa, identyfikacja i walencja.

2. Uchodźstwo jako problem społeczno-wychowawczy (istota uchodźstwa; główne grupach uchodźców w Polsce i na Podlasiu (sytuacja społeczna i charakter przynależności kulturowej); istota procesu akulturacji; bariery w procesie integracji; sytuacja dzieci z doświadczeniem migracji uchodźczej w polskich szkołach; możliwości wspierania dzieci ze środowisk migracyjnych na płaszczyźnie edukacji formalnej).

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 8:30 - 10:00, sala A6 (wyk)
Anna Młynarczuk-Sokołowska 59/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)