Literatura: |
Tradycje, współczesność, WSiP.
Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, WSiP.
Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia.
Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyki, WSiP.
Sobolewska E., Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia nr 2.
Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN.
Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Student:
- zna i rozumie metodykę wykonywania zadań muzycznych – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6);
- potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3);
- potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4);
- jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (KA7_KK1).
|
Zakres tematów: |
1. Wymagania dotyczące prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu i w klasach I – III szkoły podstawowej – analiza podstawy programowej w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej 1h
2. Formy wychowania muzycznego jako podstawowa aktywność muzyczna dzieci: śpiew, mowa, piosenka, gra na instrumentach, ruch z muzyką, percepcja muzyki, tworzenie muzyki 1h
3. Podział instrumentów muzycznych oraz różnice w ich budowie i brzmieniu :
instrumenty strunowe; instrumenty dęte; instrumenty perkusyjne 4h
4. Współczesne systemy wychowania muzycznego na świecie: Kodaly, Dalcroze, Orff, Mursell, Suzuki 2h
|