Literatura: |
1. Gimson AC. An Introduction to the Pronunciation of English, Hodder & Stoughton, 1992.
2. Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.
3. Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 1990.
4. Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 1996.
5. Szpyra-Kozłowska J. i W. Sobkowiak, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002
6. Wierzchowska, Bożena, Fonetyka i Fonologia Języka Polskiego, Wydawnictwo PAN, 1980.
7. Wiśniewski, Marek, Zarys Fonetyki i Fonologii Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo UMK, 1998.
|
Efekty uczenia się: |
K_W01, K_W05, K_W08, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_U01, K_U02, K_U11, K_U12, K_U03, K_U04, K_U08, K_U09, K_U12, K_U05, K_U06, K_U07, K_U13, K_K01, K_K02, K_K03
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). Zaświadczenie lekarskie należy przedstawić w ciągu 14 dni.
2. przygotowanie krótkiego projektu-ćwiczenia na podstawie omawianego materiału albo:
3.analizy krytyczna komponentu fonetycznego w wybranych podręcznikach
4. test końcowy
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która wystawiona zostanie na podstawie wyniku testu końcowego oraz przygotowanych projektów. Aby uzyskać ocenę pozytywną, wymagane jest zdobycie 55% z testu oraz przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń.
Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie.
|
Zakres tematów: |
1. Definicja normy (norma RP, GA oraz Estuary English) i błędu, interlanguage, ogólny podział typowych błędów popełnianych przez Polaków
2. Charakterystyczne cechy Estuary English
3. Procesy asymilacyjne w j. polskim (dotyczące dźwięczności, miejsca artykulacji, sposobu artykulacji, unosowienia, zmiękczania)
4. Błędy w wymowie spółgłosek spowodowane dźwięcznością i bezdźwięcznością: końcowe ubezdźwięcznianie, ubezdźwięcznianie zbitek spółgłoskowych, udźwięcznianie progresywne
5. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na miejsce artykulacji, procesy asymilacyjne
6. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na sposób artykulacji, procesy asymilacyjne
7. Procesy asymilacyjne spółgłosek w mowie łączonej
8. Ocena nagrań Polaków czytających po angielsku pod kątem procesów interferencyjnych
9. Pojęcie i definicja sylaby; struktura sylaby; wygłos, nagłos, sylaby poprawne i niepoprawne
|