Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja językowa 340-PS2-1KJEZ
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Anusewicz J., Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata, „Język a Kultura” 1992, t. 5.

Awdiejew A., Strategie konwersacyjne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7.

Benenowska I., Normy etycznej komunikacji, ich łamanie i sankcje (na wybranych przykładach), w: Aksjologiczne aspekty komunikacji, red. I. Benenowska, E. Laskowska, B. Morzyńska-Wrzosek, Bydgoszcz 2019.

Bugajski M., Język z interakcjach kulturowych; Odbiorca i adresat w procesie komunikacji; Sytuacyjne i kontekstowe uwarunkowania komunikacji językowej, w: tegoż, Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Cegieła A., Teoretyczne podstawy etyki słowa; W poszukiwaniu modelu etycznej komunikacji, w: tejże: Słowa i ludzie, Warszawa 2014.

Dąbrowska A., O sposobach zmniejszania dystansu między rozmówcami, w: Język w komunikacji, red. G. Habrajska, t. 1, Łódź 2001.

Dobrosz-Michiewicz K., Wieloznaczność poznawcza jako strategia komunikacyjna, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2017, nr 3(41).

Fleischer M., Zarys ogólnej teorii komunikacji, w: Teorie komunikacji i mediów, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław 2009.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.

Gorlewska E., Wideoblog Mówiąc inaczej jako wariant gatunkowy wirtualnego poradnictwa językowego, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2015, nr 11/4.

Juszczyk S., Internet: współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog” 2011, nr 5/6.

Juza M., Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2015, nr 25.

Kiklewicz A., Reguły konwersacji H.P. Grice’a: pragmatyka czy semantyka?, „Linguistica Copernicana” 2011, nr 2 (6).

Kita M., „Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna”: o wielości odmian grzeczności językowej, „Postscriptum Polonistyczne” 2016, nr 1(17).

Koj L., Uwagi o funkcjach języka i mowy, „Język a Kultura” 1991, t. 4.

Laskowska E., Agresja językowa jako problem moralny, online: https://etykaslowa.ukw.edu.pl/download/43510/agresja-jezykowa-jako-problem-moralny.pdf

Marcjanik M., Współczesna etykieta językowa – zmierzch wartości?, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 4.

Markowski A., Estetyka słowa. Brutalizacja języka publicznego. Grzeczność językowa, w: tegoż, Kultura języka polskiego, Warszawa 2005.

Młynek K., O trzech zagadnieniach związanych ze zjawiskiem komunikacji, w: Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012.

Osika G., Akty komunikacji jako działanie, w: tejże, Procesy i akty komunikacyjne, Kraków 2011.

Panek A., Język w przestrzeni Internetu, „Przestrzeń Społeczna” 2016, nr 1.

Searle J.R., Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki” 1980, z. 71/2.

Skudrzyk I., Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoir-vivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa), w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007.

Warych-Czajka A., Czy zawsze można się porozumieć? Idea, świadomość i realizacja procesów komunikacji międzyludzkiej w świetle kognitywnym, w: Język i kultura w komunikacji społecznej. Tradycja – Teraźniejszość – Perspektywy, red. A. Drabina-Różewicz, A. Momot, Wrocław 2018.

Wendland M., Działanie komunikacyjne a przekazywanie informacji, w: Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012.

Wierzbicka-Olejniczak A., Komunikacja językowa i grzeczność w Internecie, w: Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, red. B. Kudra, E. Olejniczak, Łódź 2014.

Załazińska A., B. Drabik-Frączek, Komunikologia – zarys teoretyczny i problemy praktyczne w świetle kształcenia kompetencji komunikacyjnych, „LingVaria” 2014, nr 18.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Estetyczne kategorie oceny stylu wypowiedzi, w: tejże, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

STUDENT

KA7_WG2 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.

KA7_WGK2 Posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych.

KA7_UWKOU2 Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.

KA7_KOR1 Jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć są obecność na ćwiczeniach, dozwolona jest jedna nieobecność (kolejne należy zaliczyć w czasie dyżuru prowadzącego), przygotowanie referatu wygłoszonego podczas ćwiczeń oraz napisanie pracy pisemnej na podstawie wybranego rozdziału książki poleconej przez prowadzącą.

Opuszczenie ponad 50% zajęć skutkuje niezaliczeniem ćwiczeń.

Zakres tematów:

I. Zajęcia organizacyjne. Prezentacja tematyki zajęć i warunków zaliczenia przedmiotu.

II. Podstawowe pojęcia nauki o komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna.

III. Elementy pragmatyki językowej: funkcje wypowiedzi, teoria aktów mowy, maksymy konwersacyjne.

IV. Strategie komunikacyjne.

V–VI. Etyka i estetyka komunikacji. Grzeczność językowa.

VII. Komunikacja językowa w Internecie.

VIII. Zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: dyskusja, heureza, analiza tekstu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala 74
Ewa Gorlewska 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Filologicznego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)