Edukacja środowiskowa 320-BS1-1EDU
Konwersatorium (KON)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. Potyrała K. (red.) 2011 - Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008 – Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 3. Domka L. 2001 – Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa 4. Karaczun Z.,M., Obidosko G., Indeka L.- Ochrona środowiska - współczesne problemy. Wyd. SGGW Warszawa 2016 5. Goldstein J. - Energia dla klimatu, jak niektóre kraje poradziły sobie ze zmianami klimatu. Wyd. PWN, Warszawa 2020 6. Berdo J. 2006 – Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą. Wydawnictwo Earth Conservation, Sopot (dostępna w Internecie pod adresem www.ziemia.org 7. Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 8. Witryny internetowe organizacji i instytucji związanych z edukacją ekologiczną Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna i rozumie zasadnicze procesy kształtujące i opisujące środowisko życia człowieka jako dynamiczny układ stosunków przyrodniczych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych warunkujących zaspokajanie potrzeb oraz zdrowie człowieka KA6_WG5 2. Student wyjaśnia interdyscyplinarny charakter edukacji środowiskowej i interpretuje cele edukacji formalnej i nieformalnej zawarte w rekomendacjach międzynarodowych i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej KA6_WK10 Umiejętności: 3. Student potrafi analizować działania organizacji ekologicznych, instytucji, mediów, służące podnoszeniu świadomości środowiskowej dorosłych oraz w wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju KA6_WG5 4. Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu zaprezentowania referatu na wybrany temat KA6_UW6, 5. Student potrafi stosować terminologię fachową w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej KA6_UK8 Kompetencje społeczne: 6. Student jest gotów do krytycznej analizy informacji z różnych źródeł w czasie przygotowywania wystąpienia KA6_KK1 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kontrola i ocena wygłoszenia przez studenta referatu ilustrowanego prezentacją multimedialną (KA6_UW6, KA6_KK1,) 2. Kontrola i ocena poprawności opracowanego przez studenta streszczenia referatu (KA6_UW6, KA6_WG5) 3. Bieżąca ocena udziału studentów w rozmowie, dyskusji (KA6_UK8) 4. Kontrola obecności studenta na zajęciach (dopuszcza się jedna nieobecność). 5. Udział w konsultacjach KA6_KK1 6. Zaliczenie na ocenę pozytywną konwersatorium na podstawie pozytywnych wyników wszystkich aktywności w pkt. 1-4. |
||
Zakres tematów: |
1. Potrzeby człowieka (naturalne i sztuczne) i środowiskowe uwarunkowania ich zaspokajania. 2. Produkcja mięsa a ryzyko epidemii i ocieplanie klimatu (warunki życia zwierząt, produkcja mięsa a zagrożenie epidemiologiczne). 3. Konsumpcjonizm jako czynnik stymulujący wytwarzanie odpadów. Odpady z gospodarstw domowych, odpady przemysłowe i niebezpieczne. Śmieci w kosmosie. Sposoby utylizacji odpadów. Życie bez śmieci. 4. Zachowania konsumenckie. Edukacja konsumencka i jej znaczenie w zmianie nawyków w korzystaniu z zasobów środowiska oraz zachowaniu zdrowia. 5. Inteligentne miasta (Smart-cities) - jako wdrożenie idei zrównoważonego rozwoju w miastach. Transport miejski i jako pierwszy etap ekologizowania miast. Problem smogu. 6. Proekologiczne działania w ramach organizacji pozarządowych (młodzieżowy strajk klimatyczny), programów rządowych (np. Program Czyste Powietrze). Edukacja ekologiczna nieformalna. 7. Style życia – w poszukiwaniu nowych wzorców i wartości podwyższających jakość życia człowieka. Alternatywne do konsumpcyjnego style życia-minimalizm, życie bez śmieci, slow life, świadomy konsumeryzm. Jak zmniejszyć ślad węglowy, wodny i środowiskowy? |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: rozmowa, referat studenta ilustrowany prezentacją multimedialną, praca z materiałem źródłowym, konsultacje Zajęcia odbywają się stacjonarnie w sali na Wydziale Biologii w szczególnych przypadkach w czasie rzeczywistym na platformie Teams. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 8:30 - 10:00,
sala 2041 |
Alina Stankiewicz | 18/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydział Biologii - Kampus |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.