Bioetyka 320-BS2-2BIO
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Singer. Etyka praktyczna Warszawa 2008. (https://docer.pl/doc/xsvsx05) D. Ślęczek-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004. (https://docplayer.pl/219751-Danuta-sleczek-czakon-problem-wartosci-i-jakosci-zycia-w-sporach-bioetycznych.html) Literatura uzupełniająca: M. Dziubek-Hovland, Przyroda nie należy do człowieka. Sylwetka i ekofilozofia Arne Naessa na tle norweskiej filozofii ekologicznej. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra k. Bielska-Białej, 2004. Literatura uzupełniająca -artykuły online: R. J. Howard and D. L. Cornell, Ethical Issues in Organ Procurement and Transplantation; 2016. (https://www.intechopen.com/chapters/52101) K. Weintraub, Meet the pigs that could solve the human organ transplant crisis; 2019. (https://www.technologyreview.com/2019/11/01/132110/meet-the-pigs-that-could-solve-the-human-organ-transplant-crises/) R. Truog, Death is universal, but sometimes murky; 2018. (https://bioethics.hms.harvard.edu/news/death-universal-sometimes-murky) C. Gustafsson, Scientific Background on the Nobel Prize in Chemistry 2020. A TOOL FOR GENOME EDITING: 2020. (https://www.nobelprize.org/uploads/2020/10/advanced-chemistryprize2020.pdf) S. Stucki, Towards a Theory of Legal Animal Rights: Simple and Fundamental Rights; 2020. (https://doi.org/10.1093/ojls/gqaa007) |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna fundamentalne dylematy związane z ludzką ingerencją w przyrodę i cielesność człowieka (KA7_WK8) Umiejętności: 2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację argumentacji różnych stanowisk bioetycznych (KA7_UW1) 3. korzysta z literatury naukowej polsko- i obcojęzycznej właściwie do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzuje i poddaje krytycznej analizie (KA7_UW5) Kompetencje społeczne: 4. krytycznie analizuje informacje dotyczące problematyki bioetycznej, z różnych źródeł, oceniając ich wiarygodność (KA7_KK1) 5. stosuje zasady etyczne w życiu codziennym i zawodowym (KA7_KR4) Sposoby weryfikacji: KA7_WK8,UW1, UW5, KK1, KR4 - udział w dyskusji na zajęciach, praca pisemna na podstawie literatury |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Możliwość odpracowania więcej niż jednej nieobecności - referat pisemny lub odpowiedź ustna na konsultacjach. Pozytywna ocena z pracy pisemnej. |
||
Zakres tematów: |
1. Główne zagadnienia bioetyki. 2. Życie jako wartość (stanowisko antropocentryczne vs. ekologia głęboka) 3. Prawa i interesy zwierząt (kryteria podmiotowości; stanowiska T. Regana, A. Naessa, P. Singera, J. Feinberga) 4. Spór między rzecznikami etyki wartości życia i etyki jakości życia we współczesnej cywilizacji, czyli zagadnienie życia jako wartości względnej i życia jako wartości bezwzględnej. 5. Zagadnienie biologicznych i filozoficznych kryteriów człowieczeństwa na tle głównych problemów bioetycznych: aborcji, prokreacji medycznie wspomaganej, transplantacji, inżynierii genetycznej, klonowania człowieka. 6. Problematyka śmierci. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z literaturą, konsultacje. Zaliczenie wykładu - pozytywna ocena z pracy pisemnej. W razie konieczności (wynikającej z sytuacji epidemicznej) wykład odbędzie się w formie zdalnej (w czasie rzeczywistym). |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:00 - 13:30,
sala 2058 |
Joanna Smakulska | 41/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydział Biologii - Kampus |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.