Literatura: |
Proponowana literatura:
* Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004
* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub * Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
* Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012.
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
* Petlak E., Innowacje w nauczaniu szkolnym, Kraków 2017.
* Uljens M., Dydaktyka szkolna, [w:] Śliwerski B. (red.) Pedagogika, t. 2, Gdańsk 2006.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę pozwalającą na rozumienie specyfiki procesu uczenia się i nauczania szkolnego, zna poszczególne elementy dydaktycznego instrumentarium pracy nauczyciela (w zakresie celów kształcenia, metod, środków dydaktycznych i form organizacji kształcenia). Weryfikacja: dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda ćwiczebna, test.
2. Student w zakresie umiejętności potrafi dobierać i stosować odpowiednie środki, metody, formy organizacyjne w projektowanych zajęciach dydaktycznych; potrafi animować pracę uczestników procesu edukacyjnego, wspierać ich samodzielność, motywować do działań; potrafi indywidualizować zadania i poszczególne elementy procesu kształcenia uczniów. Weryfikacja: dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda ćwiczebna
3. Student w zakresie kompetencji społecznych ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej; ma potrzebę pogłębiania, aktualizowania wiedzy oraz doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego. Weryfikacja: dyskusja, rozmowa, obserwacja, samoocena.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda:
- test pisemny (ilość punktów wymagana do zaliczenia testu - 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania)
Warunki zaliczenia:
- frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność. każdą następną należy zaliczyć podczas konsultacji),
- aktywność studenta na zajęciach (punktowana)
- ocena samodzielnej realizacji zadań dydaktycznych (punktowana)
|
Zakres tematów: |
1. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne
2. Analiza procesu nauczania-uczenia się w ujęciu zróżnicowanych paradygmatów dydaktycznych
3. Metody aktywizujące uczniów
4. Formy organizacji uczenia się
5. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia
6. System oświaty – szkoła i jej program, projektowanie działań edukacyjnych
7. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualizacja kształcenia
8. Ewaluacja efektów uczenia się – zaliczenie ćwiczeń
|