Kinoterapia 380-AS1-3BBK
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. P. Rozmysłowicz, Arteterapia jako metoda korygowania zaburzeń emocjonalnych, (w:) Metody i formy terapii sztuką, L. Kataryńczuk-Mania (red.), Zielona Góra 2005, str. 11-17 2. W. Szulc, Początki arteterapii jako dyscypliny paramedycznej w Europie, (w:) Metody i formy terapii sztuką, L. Kataryńczuk-Mania (red.), Zielona Góra 2005, str. 7-10 3. J. Gładyszewska-Cylulko, Arteterapia w pracy pedagoga, Kraków 2011, str. 7-23 4. W. Szulc, Nauczanie sztuki i arteterapia, (w:) Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, Dz. Jankowski (red.), Poznań 1996r, str. 173-183 5. H. Depta, Film i wychowanie, Warszawa 1975, str. 29-39 6. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 1982, str. 16-33 7. J. Mytnik, Filmoterapia jako samodzielny rodzaj arteterapii, (w:) Arteterapia – Terapia sztuką w praktyce, nr 3/2010, E. Rybicka (red.), Warszawa 2010, str. 27-28 8. J. M. Haltof, Kinoterapia – przeżyjmy katastrofę, (w:) Kino, J. Toeplitz (red.), Warszawa 1985, nr 9, str. 24-26 9. E. Morin, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhardt, Warszawa 1975, str.116-143 10. A.Tyburska, Film w odbiorze nieletnich sprawców czynów karalnych, Szczytno 2002, str. 85-96 11. B. Skowronek, Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży, Kraków 2007, str. 186-195 12. J. Pisarek, P. Francuz, Poznawcze i emocjonalne zaangażowanie widza w film fabularny w zależności od typu bohatera, (w:) Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej, P. Francuz (red.), Lublin 2007, str. 165-186 13. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008, str. 169-176; 237-252 14. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009, str. 28-40; 42-54 15. A. Helman, Wstęp (w:) Kino gatunków, A. Helman (red.), Kraków 1991 16. M. Przylipiak, Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994, str. 39-54; 59-83 17. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 1982, str. 331-344; 415-426 18. J. Mytnik, Muzyka filmowa i kolorystyka filmu jako czynniki filmoterapii, (w:) Arteterapia – Terapia sztuką w praktyce, nr 4/2010, E. Rybicka (red.), Warszawa 2010, str. 28-31 19. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008, str. 133-141 20. S. Popek, Barwy i psychika: percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 1999, str. 80-108 21. P. Bellantoni, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, Warszawa 2010 22. M. Stańko, Uczestnicy, metody i efekty arteterapii – synteza badań, (w:) Arteterapia w medycynie i edukacji, W. Karolak, B. Kaczorowska (red.), Łódź 2008, str. 185-194 23. E. Konieczna, Baśń w literaturze i filmie. Rola baśni filmowej w edukacji filmowej dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2005, str. 69-86 24. L. R. Brody, J. A. Hall, Płeć, emocja i ekspresja (w:) Psychologia emocji, M. Levis, J. M. Haviland-Jones (red.), Gdańsk 2005, str. 431-442 25. Skorupa, A., Brol, M., Paczyńska-Jasińska, P. (red.). (2018a). Na tropach psychologii w filmie część 1. Film w edukacji i profilaktyce. Warszawa: Difin. 26. Skorupa, A., Brol, M., Paczyńska-Jasińska, P. (red.). (2018b). Na tropach psychologii w filmie część 2. Film w terapii i rozwoju. Warszawa: Difin. 27. Mytnik, J. (2018a). Educational and Therapeutic Impact of Contemporary Characters of Animated Films on the Viewer. Konteksty Pedagogiczne 2(11), s. 151-163. 28. Mytnik, J. (2018b). Wstęp do zagadnienia wykorzystania sztuki filmowej w terapii. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica 11, s. 98-114. 29. Mytnik-Daniluk, J. (2019). Film therapy – the creative use of film art in practice. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 11(4), s. 47-62. Literatura dodatkowa: 1. J. Gładyszewska-Cylulko, Arteterapia w pracy pedagoga, Kraków 2011 2. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003, str. 13-30 3. A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007 4. E. Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańsk 2005, str. 53-96 5. J. Ostaszewski, Rozumienie opowiadania filmowego, Kraków 1999, str. 55-59; 73-78 6. U. Eco, Sztuka, Kraków 2008, str. 205-212 7. D. Bordwell, K. Thompson, Film Art – sztuka filmowa, Warszawa 2010 8. B. Nichols, Typy filmu dokumentalnego (w:) Metody dokumentalne w filmie, D. Rode, M. Pieńkowski (red.), Łódź 2013 9. Kino gatunków, A. Helman (red.), Kraków 1991 10. Kino gatunków wczoraj i dziś, K. Loska (red.), Kraków 1998 11. S. Kracauer, Teoria filmu: wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Warszawa 1975, str. 155-177 12. G. Stachówna, Władcy wyobraźni, Kraków 2006 13. A. Helman, Rola muzyki w filmie, Warszawa 1964 14. J. Wierszyłowski, Psychologa muzyki, Warszawa 1979, str. 264-293 15. T. Natanson, Wstęp do nauki o muzykoterapii, Wrocław 1979 16. G. Zeugner, Barwa i człowiek, Warszawa 1965 17. D. Wedding, M. A. Boyd, R. M. Niemiec, Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne, Warszawa 2014 18. J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011 19. S. Siek, Autopsychoterapia, Warszawa 1985 |
||
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: KA6_WG1 - zna elementarną terminologię używaną w arteterapii i rozumie jej źródła oraz zastosowania KA6_WG3 - ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego społeczno-kulturowych i psychologicznych podstaw KA6_WK3 - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących KA6_UW2 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i arteterapii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KA6_UK2 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych KA6_KK1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia KA6_KR2 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: pisemna analiza i interpretacja wybranego dzieła filmowego o potencjale terapeutycznym, ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15 |
||
Zakres tematów: |
1. Sztuka i arteterapia w życiu człowieka 2. Filmoterapia jako samodzielny rodzaj filmoterapii 3. Film jako narzędzie terapeutyczne - poszczególne rodzaje filmu i ich walory terapeutyczne - gatunki filmowe posiadające walory terapeutyczne - komponenty filmu i ich znaczenie terapeutyczne: ruchomy obraz wraz z językiem filmu, opowiadanie filmowe, bohaterowie filmowi, muzyka filmowa, kolorystyka filmu - niebezpieczeństwa wynikające z kontaktu widza z dziełami filmowymi - zagadnienia i problemy poruszane w filmach posiadających potencjał terapeutyczny - rozpoznanie oraz analiza i interpretacja filmu o potencjale terapeutycznym 4. Analiza i interpretacja wybranych dzieł filmowych o potencjale terapeutycznym |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, analiza tekstu kultury, warsztaty grupowe |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 10:15 - 11:45,
sala C2.3 |
Joanna Mytnik-Daniluk | 12/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.