Seminarium licencjackie 430-KS1-3SEML3
Seminarium (SEM)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. R. Barthes, Przyjemność tekstu, tł. A. Lewańska, Warszawa 1997, J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, tł. J. Faryno, [w:] Semiotyka kultury..., s S. Żółkiewski, Teksty kultury. Studia, Warszawa 1988. M. Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, tł. M. Bucholc, Warszawa 2012, M. Rygielska, O "tekście kultury".(Nie) modny tekst kultryhttp://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_rygielska.pd Obserwatorium żywej kultury: hasło: tekst kultury Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007. Tradycja w tekstach kultury, pod red. J. Adamowskiego, J. Styka, Lublin 2009. http://ozkultura.pl/wpisy/1945 Teksty kultury : oblicza komunikacji XXI wieku. pod red. J. Mazura, M. Rzeszutko-Iwan, t. 1-2, Lublin 2006. M. Wołoszyn, Czy memy są tekstami kultury? file:///C:/Users/m.wierel/Downloads/mjarocki,+%7B$userGroup%7D,+wo%C5%82oszyn%20(1).pdf Twórczość słowna/literatura, performance, tekst, hipertekst / red. tomu: Grzegorz Godlewski, Instytut Kultury Polskiej. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2017 G. Godlewski, Luneta i radar, 2016 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1. ma podstawową wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa jako nauki z innymi dyscyplinami nauk z obszaru nauk humanistycznych i społecznych 2. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej 3. zna zależności między głównymi subdyscyplinami nauk o kulturze 4. zna zasady napisania i zredagowania tekstu kulturoznawczego i umie go wytworzyć pod kierunkiem opiekuna naukowego K_W03, K_W04, K_W08, K_W16 Umiejętności Student: 1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) 2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym 3. poprawnie stosuje poznaną terminologię kulturoznawczą 4. posiada podstawowe umiejętności związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy 5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń 6. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych 7. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia 8. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, pisemnych i prezentacji multimedialnych, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł 9. posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U11, K_U15, K_U17 Kompetencje społeczne Student: 1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego 2. na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania 3. jest otwarty na nowe idee i poglądy 4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę K_K01, K_K02, K_K03, K_K05 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w seminarium oznacza zgodę na pracę według kalendarium: - połowa stycznia - ustalenie tematu pracy dyplomowej, zatwierdzenie tamtu przez radę ISK - koniec stycznia - zatwierdzenie przez promotora planu pracy dyplomowej i bibliografii - koniec semestru zimowego (luty/marzec)- przesłanie do sprawdzenia I rozdziału pracy dyplomowej - koniec marca - przesłanie do sprawdzenia II rozdziału - koniec kwietnia - przesłanie do sprawdzenia III rozdziału - koniec maja - przesłanie do promotora końcowej wersji pracy dyplomowej - do 15 czerwca - wgranie ostatecznej wersji pracy dyplomowej do systemu APD |
||
Zakres tematów: |
Propozycje problemów badawczych: - sposoby reprezentacji światów fikcyjnych w tekstach kultury popularnej - cechy dystynktywne wyobraźni popkulturowej - przemiany sposobów kreowania wyobrażeń światów fabularnych - interseksualność - tematy humanistyki zaangażowanej i ich reprezentacja - analiza i interpretacja tekstów kultury popularnej w kontekście ich hybrydyczności - analiza fabuł tekstów kultury charakterystyczna dla obecnych czasów obecnych – ujęcie w perspektywie historii kultury (literatura, filmy, seriale, gry komputerowe, sztuki wizualne i performatywne, takie jak teatr, wystawy - konstrukowanie pracy licencjackiej (zasady, formatowanie, stawianie tez i argumentacji, aspekty merytoryczne, konstruowanie odsyłaczy, bibliografii, filomografii i netografii) Zagadnienia: - Definicja pojęcia teksty kultury - Teksty literackie i obrazowe - Różne poziomy odczytywania i rozumienia tekstów kultury - Interpretacja tekstów kultury oraz intencji ich twórców, sposobu przekazu - Teksty kultury jako część komunikacji społecznej - Konteksty tekstów kultury (określenie klimatu kulturowego) - Podstawowe teksty kultury europejskiej i polskiej - Biblia jako najpopularniejszy religijny tekst kultury - Świat tekstów literatury pięknej - Sztuki plastyczne i ich dzieła jako teksty kultury - Muzeum jako kolekcja tekstów kultury - Imagologia - obraz świata w podróży - Język treści i znaków symbolicznych - Zjawisko i znaczenie teatru - Teksty audiowizualne - mowa współczesności - Reklama - tekst kultury masowej |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: seminarium, konsultacje Zaliczenie na ocenę – ocena aktywności na seminarium, praca licencjacka, egzamin dyplomowy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.