Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002.
2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975.
3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008.
4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989.
5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967.
6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008.
8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986.
2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.
3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9.
4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.
5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.
6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980.
7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009.
8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot:
Wiedza - zna i rozumie:
KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi, zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej oraz analizy i interpretacji dźwięku w utworach audiowizualnych
KA7_WK4 w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki historii filmu z uwzględnieniem głównych cech i zadań muzyki filmowej i dźwięku w filmie
Umiejętności - student potrafi:
KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KA7_UW6 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi, posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wartości kompozycji muzyki filmowej i dźwięku w filmie na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
Kompetencje społeczne - student jest gotów do:
KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości
do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: wykład, prezentacja, dyskusja, praca pisemna
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach – 15 x 2 pkt = 30 pkt
Aktywność na wykładach – do 10 pkt
Praca zaliczeniowa analizująca użycie muzyki i dźwięku w filmie - 50 pkt
Praca może omawiać: twórczość wybranego kompozytora muzyki filmowej lub sound designera; wykorzystanie muzyki/dźwięku w konkretnym filmie fabularnym, serialu, animacji, grze komputerowej.
Skala ocen: poniżej 51 pkt - 2; 51-60 pkt – 3; 61-70 pkt - 3,5; 71-80 pkt – 4; 81-90 pkt - 4,5; 91-100 pkt - 5
|
Zakres tematów: |
1. Historia dźwięku i muzyki w filmie
- film niemy
- film dźwiękowy
2. Złota i srebrna era muzyki filmowej
3. Cechy muzyki filmowej
4. Funkcje muzyki w filmie
- stosunek muzyki do świata przedstawianego
- motywy przewodnie
- sound scoring
- muzyka tytułowa
5. Kompozytorzy muzyki filmowej na świecie
6. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej
7. Funkcje dźwięku w filmie.
8. Charakterystyka środków audialnych używanych w języku filmu
- dialogi, postsynchrony
- foley
- sound design
9. Rola narracyjna dźwięku i muzyki w filmie
10. Warstwy ścieżki dźwiękowej
11. Analiza warstwy dźwiękowej filmu
- plan analizy dźwięku w filmie
- narracja obiektywna i subiektywna
12. Przestrzenie fabularne dźwięku i muzyki w filmie
- diegetyczna
- niediegetyczna
- metadiegetyczna
- oniryczna
13. Muzyka transcendentna i immanentna
14. Rytmiczne współgranie dźwięku, muzyki i obrazu w filmie
15. Obszary analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych
|