Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dźwięk i muzyka w filmie 430-KS2-2DMF
Wykład (WYK) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002.

2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975.

3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008.

4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989.

5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967.

6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008.

8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986.

2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9.

4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.

6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980.

7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009.

8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

Wiedza - zna i rozumie:

KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi, zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej oraz analizy i interpretacji dźwięku w utworach audiowizualnych

KA7_WK4 w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki historii filmu z uwzględnieniem głównych cech i zadań muzyki filmowej i dźwięku w filmie

Umiejętności - student potrafi:

KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych

KA7_UW6 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi, posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wartości kompozycji muzyki filmowej i dźwięku w filmie na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia

Kompetencje społeczne - student jest gotów do:

KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości

do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: wykład, prezentacja, dyskusja, praca pisemna

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Obecność na wykładach – 15 x 2 pkt = 30 pkt

Aktywność na wykładach – do 10 pkt

Praca zaliczeniowa analizująca użycie muzyki i dźwięku w filmie - 50 pkt

Praca może omawiać: twórczość wybranego kompozytora muzyki filmowej lub sound designera; wykorzystanie muzyki/dźwięku w konkretnym filmie fabularnym, serialu, animacji, grze komputerowej.

Skala ocen: poniżej 51 pkt - 2; 51-60 pkt – 3; 61-70 pkt - 3,5; 71-80 pkt – 4; 81-90 pkt - 4,5; 91-100 pkt - 5

Zakres tematów:

1. Historia dźwięku i muzyki w filmie

- film niemy

- film dźwiękowy

2. Złota i srebrna era muzyki filmowej

3. Cechy muzyki filmowej

4. Funkcje muzyki w filmie

- stosunek muzyki do świata przedstawianego

- motywy przewodnie

- sound scoring

- muzyka tytułowa

5. Kompozytorzy muzyki filmowej na świecie

6. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej

7. Funkcje dźwięku w filmie.

8. Charakterystyka środków audialnych używanych w języku filmu

- dialogi, postsynchrony

- foley

- sound design

9. Rola narracyjna dźwięku i muzyki w filmie

10. Warstwy ścieżki dźwiękowej

11. Analiza warstwy dźwiękowej filmu

- plan analizy dźwięku w filmie

- narracja obiektywna i subiektywna

12. Przestrzenie fabularne dźwięku i muzyki w filmie

- diegetyczna

- niediegetyczna

- metadiegetyczna

- oniryczna

13. Muzyka transcendentna i immanentna

14. Rytmiczne współgranie dźwięku, muzyki i obrazu w filmie

15. Obszary analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja, dyskusja, dyskusja online, praca pisemna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 8:30 - 10:00, sala B9
Wojciech Siwak 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)