Literatura: |
1. Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Dariusz Jemielniak (red.),Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
2. Becker Howard S., Warsztat Pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
3. Foer Johnathan S., Klimat to my. Ratowanie planety zaczyna się przy śniadaniu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020.
4. Giddens Anthony, Sutton Phillip W., Socjologia. Kluczowe pojęcia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszwa 2014.
5. Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
6. Jeden las za daleko. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce, Przemysław Czapliński, Joanna B. Bednarek, Dawid Gostyński (red.), Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2019.
7. Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu, Magdalena Budziszewska, Aleksandra Kardaś, Zbigniew Bohdanowicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
8. Marvasti Amir B., Qualitative Research in Sociology. An Introduction, SAGE Publications, London Thousand Oaks New Delhi 2004
|
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 Student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii
socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne niezbędne podczas jakościowej analizy dyskursu na temat zmian klimatycznych
Sposób weryfikacji: Ćwiczenia laboratoryjne
KP7_WG2 Student(ka)ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej, którą potrafi stosować do opisu analizowanego materiału badawczego.
Sposób weryfikacji:prezentacja wyników analizy dyskursu nt. zmian klimatycznych.
KP7_WG17 Student(ka) rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności jakościowych metod badawczych i technik zbierania danych, w szczególności jakościowej analizy dyskursu.
Sposób weryfikacji:prezentacja wyników analizy dyskursu nt. zmian klimatycznych.
KP7_UW3 Student(ka) dokonać krytycznej oceny artykułów prasowych, publicystycznych na temat zmian klimatycznych
Sposób weryfikacji:ćwiczenia laboratoryjne
KP7_UW7 Student(ka) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy zebranego materiału badawczego
Sposób weryfikacji:ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności
KP7_KK3 Student(ka) potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy pochodzące z innych dyscyplin naukowych.
Sposób weryfikacji:ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności, quiz
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie laboratorium składają się następujące elementy:
1) Obecność na zajęciach
Student(ka) może opuścić jedne zajęcia. Każde następne należy zaliczyć na konsultacjach w ciągu tygodnia od powrotu na uczelnię. Nieodrobienie zajęć w terminie wiąże się z obniżeniem oceny końcowej. Trzy nieodrobione nieobecności skutkują niezaliczeniem kursu.
2) Aktywność
Student(ka) może zdobyć punkty za aktywność na każdych zajęciach merytorycznych. Zdobycie 5 punktów podwyższa pozytywną ocenę końcową o pół stopnia.
3) Projekt badawczy
Studenci/studentki pracują w zespole badawczym (laboratoryjnym) nad raportem z jakościowej analizy dyskursu na temat zmian klimatycznych. Indywidualnie wykonują poszczególne zadania np. kodują część artykułów prasowych składających się na korpus danych przy pomocy programu do analizy jakościowej, opracowują wybrane dane zastane, stawiają pytania badawcze, interpretują dane, opracowują wnioski. Każdy/a student(ka) odpowiada także za konkretny element raportu końcowego z badania. Przygotowuje go i prezentuje przydzielony element raportu podczas zaliczenia. Podział szczegółowych zadań w zespole badawczym następuje podczas zajęć organizacyjnych oraz kolejnych zajęć kursowych.
Końcowy raport z badania [część, za którą odpowiada student(ka)] oceniany jest w skali (0-5).
Punktacja:
0-2,5pkt. - (2)
3pkt .- (3)
3,5pkt. - (3,5)
4pkt. - (4)
4,5 pkt.- (4,5)
5 pkt.- (5)
51% punktów uzyskanych przez studenta/studentkę z ćwiczeń (projekt), jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny końcowej
|
Zakres tematów: |
1.Zajęcia organizacyjne
2.Analiza dyskursu jako metoda badawcza
3.Dyskurs dotyczący klimatu. Od zmian klimatycznych do kryzysu klimatycznego
4.Praca z korpusem danych - kodowanie, tworzenie drzewa kodowego, notatki, interpretacja materiałów wizualnych
5.Strategie retoryczne i dyskursywne, opis zjawiska, typologie
6.Interpretacja materiału badawczego
7.Wnioskowanie, raport z analizy
8. Zaliczenie
|