Literatura: |
P. Łossowski, Po tej i tamtej stronie Niemna. Stosunki polsko-litewskie 1883-1939, Warszawa 1985.
K. Buchowski, Panowie i żmogusy. Stosunki polsko-litewskie w międzywojennych karykaturach, Białystok 2004
K.Buchowski, Litwomani i polonizatorzy. Mity, wzajemne postrzeganie i stereotypy w stosunkach polsko-litewskich w pierwszej połowie XX w., Białystok 2006
D. Beauvois, Mit kresów wschodnich czyli jak mu położyć kres, w: Polskie mity polityczne XIX i XX wieku, pod red. W. Wrzesińskiego, Wrocław 1994.
W. Wrzesiński, Polska mitologia polityczna XIX i XX wieku, w: Polskie mity polityczne XIX i XX wieku, pod red. W. Wrzesińskiego, Wrocław 1994.
R. Wapiński, Polska na styku narodów i kultur. W kręgu przeobrażeń narodowościowych i cywilizacyjnych w XIX i XX wieku, Gdańsk 2002
Mity i stereotypy w dziejach Polski, pod red. J. Tazbira, Warszawa 1991
H. Samsonowicz, Mity w świadomości historycznej Polaków, w: Oblicza polskości, pod red. A. Kłoskowskiej, Warszawa 1990
Norman Davis, Wyspy. Historia, Kraków 2003.
Paul Johnson, Historia Anglików, Gdańsk 1995.
Wojciech Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2004.
Hugh Brogan, Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Ossolineum, 2004.
George Brown Tindall, David E. Shi, Historia Stanów Zjednoczonych, b. m. i d. wyd.
Maldwyn A. Jones, Historia USA, Gdańsk 2003.
Marek Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, PWN, 2007.
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie
- kluczowe uwarunkowania historyczne i społeczne stosunków międzynarodowych
- dogłębnie uwarunkowania historyczne mechanizmów kulturowych, politycznych, ekonomicznych i prawnych wpływających na stosunki międzynarodowe
- dogłębnie uwarunkowania historyczne fundamentalnych dylematów cywilizacyjnych wybranych obszarów świata
- dogłębnie historyczne uwarunkowania celów i środków prowadzenia polityki zagranicznej i regulowania stosunków międzynarodowych
Student potrafi
- samodzielnie wyjaśniać i interpretować kontekst historyczny wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i gospodarczych
- krytycznie analizować różnorodne zjawiska na płaszczyźnie międzynarodowej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować w oparciu o źródła pozyskane m.in. w oparciu o IT
- wykorzystać wiedzę teoretyczną i wyselekcjonowane informacje szczegółowe do przedstawienia własnych opinii na temat kontekstu historycznego aktualnych problemów międzynarodowych
- prowadzić debatę oraz skutecznie argumentować poprawnie posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów
- współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Student jest gotów do
- krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad stosunkami międzynarodowymi
- zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów
|