Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świadome i nieświadome procesy poznawcze 410-KS1-2SNP4
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Baumeister, R. F. Bargh, J. A. (2014) Conscious and unconscious: Toward an integrative understanding of human mental life and action. W: J. W. Sherman, B. Gawronski, Y. Trope (red.), Dual process theories of the social mind (35–49). New York: Guilford Press.

Goodale, M.A., Milner, A.D. (1992). Separate visual pathways for perception and action. Trends in Neurosciences, 15, s. 20-25.

Owen, A.M., Coleman, M.R., Boly, M., Davis, M.H., Laureys, S., Pickard, J.D. (2006). Detecting awareness in the vegetative state. Science, 313, s. 1402.

Yoo, C. Y. (2008). Unconscious processing of web advertising: Effects on implicit memory, attitude toward the brand, and consideration set. Journal of Interactive Marketing, 22, 2-18.

Literatura uzupełniająca:

Baddeley, A., Eysenck M.W., Anderson M.C. (2020). Memory. Nowy Jork: Rutledge.

Damasio, A. (2011). Jak umysł zyskał jaźń. Konstruowanie świadomego mózgu. Poznań: REBIS.

Eysenck, M.W., Keane, M.T. (2020). Cognitive Psychology. Londyn: Rutledge.

Gazzaniga, M. (2020). Instynkt świadomości. Jak z mózgu wyłania się umysł? Sopot: Smak Słowa.

Kandel, E. R. (2012). The age of insight. The quest to understand the unconscious in art, mind, and brain. New York: Random House.

Klawiter, A. (2012). Świadomość. Wprowadzenie do współczesnej dyskusji. W: M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Przewodnik po filozofii umysłu (353-395). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Koch, C. (2008). Neurobiologia na tropie świadomości. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

LeDoux J. (2020). Historia naszej świadomości. Kraków: Copernicus Center Press.

Moors, A., De Houwer, J. (2006). Automaticity: a theoretical and conceptual analysis. Psychological Bulletin, 132, 297-326.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Owen, A. (2018). Mózg. Granica życia i śmierci. Łódź: Feeria Science.

Ramachandran V. S. (2012). Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6, 77-104.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie teorie psychologiczne dotyczące podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych (KA6WG12)

Student potrafi przeprowadzić analizę zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych (KA6UW3)

Student jest gotów do:

- przyjmowania postawy krytycznej w dyskusjach naukowych i światopoglądowych oraz uznawania znaczenia wiedzy i racjonalnej argumentacji (KA6KK1)

- bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (KA6KK2)

- wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zawodu zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz dbałością o dorobek i tradycję zawodu (KA6KR4)

Osiągnięcie efektów uczenia jest weryfikowane za pośrednictwem sprawdzianu zaliczeniowego, oceny aktywności na zajęciach, dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: sprawdzian zaliczeniowy, ocena aktywności.

Sprawdzian jest przeprowadzany w trybie stacjonarnym.

Aktywność na zajęciach może wpłynąć na ocenę za sprawdzian.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach.

Nieobecność można odrobić poprzez odpowiedź ustną podczas dyżuru pracownika.

Zakres tematów:

1. Funkcje świadomości. Świadomość a poznanie i interakcje społeczne. Rola świadomości w kontroli działania.

2. Pomiar świadomości. Zaburzenia świadomości. Neuronalne korelaty świadomości.

3. Procesy automatyczne i nieautomatyczne. Dychotomiczne a dymensjonalne ujmowanie automatyczności i nieautomatyczności. Cechy procesów automatycznych: nieświadomość, brak kontroli, wydajność, szybkość. Interakcja procesów automatycznych i nieautomatycznych.

4. Intuicja. Intuicja twórcza. Procesy świadome i nieświadome w procesie twórczego rozwiązywania problemów. Twórczy mózg. Intuicyjne sądy moralne i estetyczne.

5. Pamięć i prymowanie. Pamięć jawna i niejawna: charakterystyka, narzędzia pomiaru. Nieświadome przetwarzanie bodźców. Prymowanie podprogowe. Wiedza niejawna i mimowolne uczenie się. Pamięć proceduralna.

6. Świadome i nieświadome widzenie. Dwie drogi wzrokowe: widzenia dla działania i widzenie dla percepcji. Ślepowidzenie.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, dyskusje, rozwiązywanie zadań i problemów.

Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 10:15 - 11:45, sala 108A
Aneta Niczyporuk 18/ szczegóły
2 każdy wtorek, 12:00 - 13:30, sala 108A
Aneta Niczyporuk 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Historii, Wydziału Filozofii i Wydziału Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)