Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane motywy literatury dziecięcej i młodzieżowej 380-S2-2XJFA
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zakres tematów:

1-2. Sacrum w literaturze dziecięcej. Dusza ludzka w baśniach Oscara Wilde’a

& O. Wilde, Baśnie Olbrzym samolub ; Szczęśliwy książę - Wilde Oscar | Polona

Słowik i róża ; Prawdziwy przyjaciel - Wilde Oscar | Polona

& A. Nosek, Baśń o duszy. Olbrzym-samolub Oscara Wilde’a, „Bibliotekarz Podlaski” 2018, nr 3, s. 223-236.

http://www.ksiaznicapodlaska.pl/site/bibliotekarz/40/BP40_12_Nosek_BP_3-2018.pdf

Współczesne wersje, przeróbki baśni Oscara Wilde’a

https://www.youtube.com/watch?v=Nhfnt0GuhlE

Samolubny Olbrzym - YouTube

3-4. Dom i rodzina w wybranych powieściach dla dziewcząt – -należy przeczytać wybraną powieść, np: Z. Urbanowska, Księżniczka, E. Dmochowska, Panienka, I. Zarzycka, Dzikuska, K. Makuszyński, Awantura o Basię,..., D. Terakowska, Córka Czarownic, J. Rudniańska, Rok Smoka, T. Tryzna, Panna Nikt, M. Fox, Magda.doc, B. Ciwoniuk, Ania, E. Przybylska, Dotyk motyla, Druga strona lustra, K. Dunin, Tabu, E. Nowacka, Małe kochanie, wielka miłość

P. Krakowowa, Wspomnienia wygnanki

https://polona.pl/item/wspomnienia-wygnanki,ODIwOTAyMDU/8/#item

Z. Urbanowska, Księżniczka

http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=11405

& A. Kruszewska-Kudelska, Polskie powieści dla dziewcząt po roku 1945, Wrocław 1972.

& Z. Brzuchowska, Współczesna powieść dla dziewcząt czyli baśniowe dziedzictwo, [w:] W kręgu arcydzieł literatury młodzieżowej. Interpretacje – przekłady – adaptacje, pod red. L. Ludorskiego, Lublin 1998.

& E. M. Pomirska, Słoneczne dzikuski, czyli panny z mokrą głową..., [w:] Przeboje edukacji polonistycznej, pod red. D. Michułki, Wrocław 2001.

& E. Kruszyńska, Dydaktyczny charakter powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym, Toruń 2009.

& M. Wójcik-Dudek, Czytająca dziewczyna. O przemianach współczesnej powieści dla dziewcząt, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008,

tryb dostępu http://www.sbc.org.pl/Content/67090/literatura_dla_dzieci.pdf

E. Szybowicz, „Och, Mam, Mam. Ty Jesteś Dziwna matka” Matki i córki w powieściach dla dziewcząt z lat sześćdziesiątych

"Och, Mam, Mam. Ty Jesteś Dziwna Matka". Matki i córki w powieściach dla dziewcząt z lat sześćdziesiątych. (rcin.org.pl)

Dla chętnych: prezentacja wybranej powieści dla dziewcząt pod kątem problematyki rodzinnej

5-6. O zabawie i wyobraźni dziecięcej. "Pan Maluśkiewicz i wieloryb" Juliana Tuwima.

Pan Maluśkiewicz I Wieloryb - YouTube

& A. Nosek, Pan Maluśkiewicz i wieloryb Juliana Tuwima jako utwór paidialny, w: JULIAN TUWIM. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, red. E. Gorlewska, M. Jurkowska, K. Korotkich, Białystok 2017, Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, s. 351-364, ISBN 978-83-86064-47-02 (20 pkt.)

https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/8579/1/A_Nosek_Pan_Maluskiewicz_i_wieloryb.pdf

- każdy student jest zobowiązany znaleźć i omówić wybrany utwór mówiący o wyobraźni dziecięcej, języku dzieci, znaleźć anegdotę o dzieciach

7-8. Intertekstualne gry i przemiany motywów baśniowych – zwierzęta w wybranych utworach dla dzieci (m.in. świnka, kot, wilk) na przykładzie baśni postmodernistycznych

Lektury: W. Eichelberger, A. Suchowierska, Bajka to życie albo z jakiej jesteś bajki (fragmenty); H. Kral, Co się stało z nasza bajką; R. Jędrzejewska-Wróbel, Trzy obrotne świnki http://zaproszenie.operon.pl/download/Trzy_obrotne_swinki.pdf

& G. Leszczyński, Trickster artysta. Ponowoczesne gry archetypowe, w: tegoż, Książki pierwsze. Książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012.

http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=774&dirids=1

& W. Kostecka, Baśń postmodernistyczna - przeobrażenia gatunku: intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014.

& K. Kowalczyk, "Co się stało z naszą bajką": sposoby transformowania baśni we współczesnych tekstach kultury, „Fragile : pismo kulturalne”. 2016, nr 4, s. 51-57, tryb dostępu: https://issuu.com/pismokulturalnefragile/docs/fragile_nr_34_-_magia_-_elektro

& A. Nosek, Przemiany symboliki wilka w literaturze dziecięcej, „Ars inter Culturas” 2019, vol. 9, s. 53-66, https://aic.apsl.edu.pl/index.php/1/article/view/248/172

9-10. Pluszowy miś. Mat i świat Agnieszki Suchowierskiej.

& A. Nosek, Współczesny świat i jego problemy. "Mat i świat" Agnieszki Suchowierskiej, w: A. Nosek, Wędrówki po literaturze dla dzieci i młodzieży, Białystok 2017

Strefa Książki https://bialystok.tvp.pl/25545499/28052016

11-12. BAŚNIE REGIONALNE

-G. Skotnicka, Znaczenie baśni regionalnych na przykładzie tekstów o morzu i wybrzeżu, [w:] Baśń i dziecko, wstęp, wybór i oprac. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978

-B. Niesporek-Szamburska, Baśń, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), [t. 1], red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008

-A. Józefowicz, Pogranicza kulturowe w legendach i podaniach Podlasia, http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z65/Jozefowicz.pdf

- J. Koronkiewicz, Pogaduszki przy piecu

- Legendy, podania i baśnie Suwalszczyzny, w wyborze i oprac. J. Kopciała, Suwałki 1997.

- T. Lippoman, Legendy Podlasia

- M. Hajduk, Białowieskie opowieści

-Zapomnianych tajemnic czar, Hajnówka 2006.

Proponowane aktywności: studenci zobowiązani są opowiedzieć baśń, anegdotę, legendę lub historię związaną z Podlasiem

13-14. Puszcza Białowieska w literaturze dla młodych czytelników

& A. Nosek, Mikołaja Mazanowskiego „Duch puszczy podlaskiej”. Krytyczna edycja. Konteksty interpretacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019.

AniaNosek2.indd (uwb.edu.pl)

& A. Nosek, Puszcza Białowieska w literaturze dla dzieci i młodzieży do okresu międzywojnia – zarys historii motywu, „Bibliotekarz Podlaski” 2016 nr 2, s. (7 pkt.), ISSN 1640-7806, https://www.ksiaznicapodlaska.pl/site/bibliotekarz/33/III-1.pdf

& A. Nosek, Puszcza Białowieska w literaturze dziecięcej przełomu XX i XXI wieku, „Ars Inter Culturas” 2016 nr 5, s. 255-264. (7 pkt.);

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-8e7975fc-5b76-43f6-a0bd-47c5572761d9

15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 13:45 - 15:15, sala A204/1 (war)
Anna Nosek 25/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-2 (2023-09-20)