Literatura: |
Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia. W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń 2006.
Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów. Olecko 2010.
Kantowicz E., Pedagogika (w) pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2012 (dodruk 2016).
Kromolicka B., Kość I. (red.), Ku profesjonalizacji w pracy socjalnej: znane problemy w nowych odsłonach, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”, Radom 2021.
Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze. Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1999.
|
Efekty uczenia się: |
1. Studentka/Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice pracy socjalnej, ma wiedzę o usytuowaniu tej subdyscypliny w systemie innych nauk oraz o jej specyfice.
Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne.
2. Studentka/Student zna różne koncepcje oraz podstawowe założenia pedagogiki pracy socjalnej, rozumie istotę i sens rozwijania tej subdyscypliny, rozumie wartość praktyki pomocowej zorientowanej na wychowawcze aspekty pracy socjalnej .
Sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie kolokwium pisemnego, do którego może przystąpić student, który uczestniczył w większości wykładów (posiada 60% obecności) i zaliczył ćwiczenia.
|
Zakres tematów: |
1. Pedagogika pracy socjalnej jako nowa subdyscyplina pedagogiczna, przedmiot, założenia teoretyczne, interdyscyplinarność.
2. Pedagogiczne teorie jako inspiracje w pracy socjalnej.
3. Praca socjalna jako podstawowa kategoria budująca tożsamość pedagogiki pracy socjalnej.
4. Działania wychowawcze w pracy socjalnej - praca socjalna jako działanie wychowawcze.
5. Etyczny kontekst praktyki pomocowej w pedagogice pracy socjalnej.
6. Nierówności społeczne w oglądzie pedagogiki pracy socjalnej, marginalizacja, wykluczenie, bieda i nędza jako wyzwanie dla działań wychowawczych w pracy socjalnej.
7. Strategie realizacji pomocy społecznej w perspektywie globalnej.
Pedagogiczne teorie jako inspiracje w pracy socjalnej.
|