Literatura: |
1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009.
2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007.
3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009.
4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.
5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010.
6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009.
7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.
8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993.
10. Michejda-Kowalska K., O dziecięcej wyobraźni plastycznej. WSiP Warszawa 1987Trojanowska A., Dziecko i plastyka.
WSiP Warszawa 1983.
|
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- opisuje metody i formy pracy na szczeblu wychowania przedszkolnego oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej dzieci
- dostosuje proces nauczania-uczenia się do rzeczywistych potrzeb oraz do możliwości poznawczych i wykonawczych dzieci
- zaprojektuje różnorodne sytuacje edukacyjne w formie zajęć zintegrowanych ze szczególnym uwzględnieniem środków wyrazu plastycznego, takich jak kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne)
- kompetentnie prowadzi zajęcia plastyczne podczas ćwiczeń w ramach symulacji zajęć przedszkolnych i szkolnych oraz praktyk pedagogicznych na podstawie samodzielnie przygotowanych planów metodycznych
- systematycznie pogłębia i uaktualnia swoją wiedzę z dziedziny teorii i metodyki nauczania plastyki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na zasadzie samokształcenia z wykorzystaniem różnych źródeł informacji
|
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie zajęć dokonywane jest na podstawie frekwencji,
aktywnego udziału studenta w pracach podejmowanych w
trakcie zajęć, a także pozytywna ocena z kolokwium oraz
przygotowanej prezentacji multimedialnej łączącej dziedziny sztuki z pracą plastyczną dziecka
|
Zakres tematów: |
1. Podstawowe środki wyrazu plastycznego (punkt, linia, barwa, światło(walor, światłocie), faktura, bryła, przestrzeń, perspektywa, ruch, kompozycja.
2. Dziedziny sztuk plastycznych.
3. Możliwość inspiracji artystycznej w pracy z dziećmi.
4. Twórczość znanych twórców z Podlasia (Leon Tarasewicz)
5.Scenariusz wystawy. Teksty (tekst wprowadzający, teksty międzywydziałowe, podpisy pod obiektami, wytyczne dla plastyka)
Ekspozycja (widzialność, przejrzystość, przestrzeń, tło, podpisy, światło, stelaż, elementy interaktywne)
6. i realizacja scenografii, kostiumów do spektakli akademii w szkole, opracowanie i aranżacja wizualna wystaw, projektowanie i realizacja plakatów i znaków graficznych.
Wykorzystanie zasobów komputera, technologii cyfrowej, nawyk korzystania z Internetu w celach rozwoju artystycznego
|