Kierunki wychowania w pedagogice XX i XXI wieku 380-DS5-2IBP
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963. - G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. - E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005). - B. Matyjas, Z. Ratajek, E. Trafiałek, Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej. Zarys problematyki, Kielce 1997. - Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1; red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2. - B. Nawroczyński, Współczesne prądy pedagogiczne, Warszawa 1947. - W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. - Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, red. J. Gnitecki, S. Pałka, Kraków 1999. - B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005. - S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998. - Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1998, t. III, księga 1-2. Literatura uzupełniająca: - R. Baden-Powell, Skauting dla chłopców. Wychowanie dobrego obywatela metodą puszczańską, Warszawa 1938. - J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Wiek XIX i XX, Kraków 2005, t. 2. - Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900-1939, oprac. W. Dzierzbicka, St. Dobrowolski, Wrocław 1963. - Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, red. A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn, Lublin 2012. - S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Lwów 1939. - Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1968, t. 2. - E. J. Kryńska, S. W. Mauersberg, Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945-1956, Białystok 2003. - K. Lutosławski, Skauting jako system wychowania moralnego, Warszawa 1913. - St. Łempicki, Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa 1936. - Nauczyciel wobec problemów globalnego nastolatka, red. K. Stępień, B. Kiereś, Lublin 2012. - G. Orwell, Rok 1984, Warszawa 1988. - Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Oświatowego, red. J. Gnitecki, J. Rutkowiak, Warszawa 1999. - S. Perel, Europa, Europa, Warszawa 1992. - J. Sobczak, „Nowe wychowanie” w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939), Bydgoszcz 1998. - J. Sobczak, Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu między wojnami, Bydgoszcz 1978, cz. 1. - K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1967. - B. Suchodolski, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990. - W. A. Suchomliński, Oddaję serce dzieciom, Warszawa 1978. - J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa 1993. - ks. E. Walewander, O duszy nauczycielstwa – przed stu laty i dziś, Toruń 2012. - L. Witkowski, Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1997. - Wychowanie a polityka. Mity i stereotypy w polskiej myśli społecznej XX wieku, red. W. Wojdyła, Toruń 1999. |
||
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2, KA7_WK6, KA7_UK2, KA7_KO2 WIEDZA, absolwent zna i rozumie: - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania / kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać, - główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące; UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: - poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: - porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady finalizują się oceną końcową, w której skład wchodzą: - obecność na zajęciach, - aktywność merytoryczna na zajęciach (w oparciu o literaturę i przedstawiane treści), - pozytywna ocena z egzaminu. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zdobycie 50% + 1pkt. z przewidywanej punktacji. |
||
Zakres tematów: |
1. Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku – zakres, cele i zadania przedmiotu. Czynniki determinujące rozwój kierunków wychowania, klasyfikacja kierunków w pedagogice XX wieku. 2. Od pedagogiki filozoficznej do pedagogiki empirycznej a) tradycje pedagogiki filozoficznej – europejskie i polskie b) narodziny i rozwój empirycznej pedagogiki naukowej 3. Pedagogiczny przełom – ruch Nowego Wychowania i jego przedstawiciele. 4. Stalinizm, totalitaryzm a inne systemy ideologiczne. 5. Nurty teoretyczne w polskiej pedagogice XX wieku a) pedagogika psychologiczna b) pedagogika socjologiczna c) pedagogika kultury 6. Nowe nurty ostatnich dziesięcioleci a) edukacja globalna b) problemy pedagogiczne ery komputeryzacji i elektroniki c) nurt radykalnej krytyki szkoły d) egzystencjalizm 7. Procesy dyferencjacji i integracji w naukach o wychowaniu. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykłady aktywne z elementami multimedialnymi (prezentacje, filmy), dyskusja, debata. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Joanna Dąbrowska | 0/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.