Teoria wychowania 380-OS1-1TWY
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Braun-Gałkowska M., W tę samą stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994. Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia, Toruń 2001. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010. W tę samą stronę. Antologia tekstów do lekcji wychowawczych, red. M. Braun-Gałkowska, A. Gutowska, T. 1 i 2, Warszawa 1994. Literatura uzupełniająca: Chałas T., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, T. I, Lublin-Kielce 2003. Chałas K., Kowlczyk S., Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, T. II, Lublin-Kielce 2006. Chałas K., Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości, Kielce-Lublin 2011. Dakowicz L., Metody aktywizujące drogą ku innej edukacji, w: Pamięć i więź, red. T. Zaniewska, Białystok 1998. Dakowicz L., Dakowicz A., Jocz B., Antczak A., Ramowy Program Wychowania do Życia w Rodzinie Miasta Białegostoku, Białystok 2014. Dąbrowska T. E., Wojciechowska-Charlak B., Między praktyką a teorią wychowania, Lublin 2005. Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Toruń 2013. Ostrowska K., Wychowywać do urzeczywistniania wartości, w: Edukacja aksjologiczna. Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, t. 4, Katowice 1999. Sobczyk W., Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, Kraków 2000. Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Sopot 2010. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000. Tuszyńska L., Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów, Warszawa 2006. Włodarski Z., Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, Warszawa 1992. Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Warszawa-Kraków 2004. Wolny M., Pedagogiczne aspekty ekologii i ochrony środowiska, Olsztyn 2002. Wróbel A., Wychowanie a manipulacja, Kraków 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: KA6_WK8: ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej KA6_UW2: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań Sposób weryfikacji: kolokwium zaliczeniowe UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: KA6_UK1: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin KA6_UO1: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań KA6_UO3: potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych Sposób weryfikacji: kolokwium zaliczeniowe, przygotowanie w zespole projektu zajęć wychowawczych KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent: KA6_KO1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki Sposób weryfikacji: kolokwium zaliczeniowe, przygotowanie w zespole projektu zajęć wychowawczych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (wymagana jest 75% obecności na zajęciach; nieobecności należy zaliczyć dodatkową literaturą, wcześniej uzgodnioną z prowadzącym). Formy pomiaru pracy studenta: *pozytywnie zaliczone kolokwium pisemne (zalicza 51% udzielonych prawidłowych odpowiedzi) *przygotowanie przez studentów pracy zaliczeniowej w postaci projektu zajęć wychowawczych na wybrany temat oraz przeprowadzenie tych zajęć w grupie |
||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. 2. Zajęcia integracyjne. Warunki udanego spotkania wychowawczego. 3. Wybrane elementy struktury procesu wychowania. 4. Wychowanie jako zmierzanie w kierunku rozwoju –samowychowanie. 5. Wybrane dziedziny wychowania. |
||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia prowadzone w formie warsztatów z wykorzystaniem metod aktywizujących. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.