Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 380-OS1-2MOP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Andrzejewski: Domy na piasku: dom dziecka: od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, 2007.

T.Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. Żak, Warszawa 2014.

J. Brągiel, S. Badora(red.) :Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.

J.Brągiel: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984.

Z. Dąbrowski: Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Olsztyn 1997.

Z.Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980.

Z.Dąbrowski: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn, 2006.

G.Gajewska : Warsztat pracy pedagoga, Zielona Góra 2000.

G.Gajewska , A.Doliński: Teoretyczno – metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Zielona Góra 2002.

A.Golczyńska-Grondas: Wychowało nas państwo: rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych,2014.

Analiza losów wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu województwa podlaskiego- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku Obserwatorium Integracji Społecznej. PDF 2012.

B. Górnicka. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Opole 2016.

J.Hrynkiewicz J.: Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006.

J.Izdebska: Dziecko osamotnione w rodzinie, Białystok, 2004.

J.Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje. Białystok, 2000.

E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

I.Jundziłł :Zarys pedagogiki opiekuńczej, Gdańsk, 1984.

U.Kamińska: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002.

F.Kulpiński: Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978.

M.Łobocki: Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994.

M.Łobocki: ABC wychowania, Warszawa 1992.

M.Łobocki: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej. Lublin, 1982.

M.Maślanka , Bidul, Warszawa 2004.

T.Pilch (red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI, Warszawa 2003.

M.Prokosz: Nowy model placówek opiekuńczo-wychowawczych, [W:] Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, (red.) M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2002.

A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP. Warszawa 2008 r

M.Sajkowska: Stygmat instytucji : społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka, Warszawa 1999.

J.Santorski: ABC psychologicznej pomocy, Warszawa 1993.

A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:)Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13- Edukacja a praca, pod red. R..Borzyszkowskiej, E.Lemańskiej-Lewandowskiej, P.P.Grzybowskiego, Bydgoszcz 2009.

Z. Wesołowska: Przekształcenie domu dziecka w placówkę wielofunkcyjną, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” 2004, nr 6.

B.Wojciechowska-Charlak (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.

Literatura uzupełniająca:

S.Badora: Krytyka instytucjonalnego wychowania dzieci i młodzieży w literaturze zachodniej, [W:] Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. (red.) D. Marzec, Częstochowa 1996.

R.Bera,M.Czechowska-Bieluga,A.Kanios,E.Sarzyńska-Mazurek, Wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, PWN, Warszawa 2011.

H.S.Bernard, K.R. Mackenzi: Podstawy terapii grupowej, Gdańska, GWP, 2001.

E.Berne: W co grają ludzie, Warszawa, 1999.

E. Bochno: Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004.

B.Chirpioł: Praca z rodziną wychowanka, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.

A.Chaber- Dąbela : Jak nawiązać współpracę z rodzicami, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2001/3.

B.Czajka: Problemy usamodzielnianych wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 7.

E.Garncarz, U.Dudek : Video home training w naszej pracy, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.

B. Gumienny: Funkcjonowanie domu dziecka na przykładzie Domu dla Dzieci "Nasza Chata", Rzeszów 2005.

I.Jundziłł : Niektóre zasady wychowania opiekuńczego, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1979/2.

U. Kamińska: Zranione dzieciństwo. Wychowankowie Domu Dziecka mówią, Katowice 2000.

L.Kępińska: Mieszkanie usamodzielniające korzystną formą opieki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

D.Lizoń-Szłapowska: Usamodzielnianie wychowanek specjalnych ośrodków wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

Losy usamodzielnianych wychowanków warszawskich placówek, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 6.

K.Pezdek : Proces usamodzielniania w grupie autonomicznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

B.Rostocka : Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9.

D.Szczubiał, I.Święcicka : Z dziesięcioletnich doświadczeń grup usamodzielniania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.

Ustawy i rozporządzenia /fr./

-Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. z póź zm.

-Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej z póź. zm.

Efekty uczenia się:

- Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Student zna metody, techniki, narzędzia wykorzystywane w pracy wychowawczej.

- Student zna metodykę pracy w różnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

- Student ma wiedzę z zakresu rozwijania potencjałów wychowanka, jak też profilaktyki i wspierania w pokonywaniu trudności przez dzieci i młodzież.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę, opracowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć, projekt, aktywność podczas zajęć

Zakres tematów:

1. Podstawy warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy (kontrakt, integracja grupy).

2. Podstawy teoretyczne metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej – (opieka, wychowanie, metodyka).

3. Umiejętności psychospołeczne wychowawcy (zasoby, obszary doskonalenia).

4. Planowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej, (program wychowawczy, plan pracy, plan dnia, Indywidualny plan usamodzielnienia wychowanka, diagnoza wychowanka, konspekt zajęć).

5. Zasady, metody i formy w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

6. Wizyty studyjne w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

7. Doskonalenie warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy. Opracowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć.

Metody dydaktyczne:

mini-wykład, burza mózgów, dyskusja, pogadanka, metoda problemowa, drama, metody aktywizujące

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:00 - 11:15, sala C1.2 (teatralna)
Emilia Żyłkiewicz-Płońska 25/ szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:45, sala C1.2 (teatralna)
Emilia Żyłkiewicz-Płońska 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)