Literatura podstawowa:
M. Andrzejewski: Domy na piasku: dom dziecka: od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, 2007.
T.Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. Żak, Warszawa 2014.
J. Brągiel, S. Badora(red.) :Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
J.Brągiel: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984.
Z. Dąbrowski: Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Olsztyn 1997.
Z.Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980.
Z.Dąbrowski: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn, 2006.
G.Gajewska : Warsztat pracy pedagoga, Zielona Góra 2000.
G.Gajewska , A.Doliński: Teoretyczno – metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Zielona Góra 2002.
A.Golczyńska-Grondas: Wychowało nas państwo: rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych,2014.
Analiza losów wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu województwa podlaskiego- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku Obserwatorium Integracji Społecznej. PDF 2012.
B. Górnicka. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Opole 2016.
J.Hrynkiewicz J.: Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006.
J.Izdebska: Dziecko osamotnione w rodzinie, Białystok, 2004.
J.Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje. Białystok, 2000.
E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.
I.Jundziłł :Zarys pedagogiki opiekuńczej, Gdańsk, 1984.
U.Kamińska: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002.
F.Kulpiński: Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978.
M.Łobocki: Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994.
M.Łobocki: ABC wychowania, Warszawa 1992.
M.Łobocki: Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej. Lublin, 1982.
M.Maślanka , Bidul, Warszawa 2004.
T.Pilch (red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI, Warszawa 2003.
M.Prokosz: Nowy model placówek opiekuńczo-wychowawczych, [W:] Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, (red.) M. Biedroń, M. Prokosz, Toruń 2002.
A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP. Warszawa 2008 r
M.Sajkowska: Stygmat instytucji : społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka, Warszawa 1999.
J.Santorski: ABC psychologicznej pomocy, Warszawa 1993.
A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:)Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13- Edukacja a praca, pod red. R..Borzyszkowskiej, E.Lemańskiej-Lewandowskiej, P.P.Grzybowskiego, Bydgoszcz 2009.
Z. Wesołowska: Przekształcenie domu dziecka w placówkę wielofunkcyjną, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” 2004, nr 6.
B.Wojciechowska-Charlak (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
Literatura uzupełniająca:
S.Badora: Krytyka instytucjonalnego wychowania dzieci i młodzieży w literaturze zachodniej, [W:] Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. (red.) D. Marzec, Częstochowa 1996.
R.Bera,M.Czechowska-Bieluga,A.Kanios,E.Sarzyńska-Mazurek, Wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, PWN, Warszawa 2011.
H.S.Bernard, K.R. Mackenzi: Podstawy terapii grupowej, Gdańska, GWP, 2001.
E.Berne: W co grają ludzie, Warszawa, 1999.
E. Bochno: Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004.
B.Chirpioł: Praca z rodziną wychowanka, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.
A.Chaber- Dąbela : Jak nawiązać współpracę z rodzicami, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2001/3.
B.Czajka: Problemy usamodzielnianych wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 7.
E.Garncarz, U.Dudek : Video home training w naszej pracy, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002/1.
B. Gumienny: Funkcjonowanie domu dziecka na przykładzie Domu dla Dzieci "Nasza Chata", Rzeszów 2005.
I.Jundziłł : Niektóre zasady wychowania opiekuńczego, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1979/2.
U. Kamińska: Zranione dzieciństwo. Wychowankowie Domu Dziecka mówią, Katowice 2000.
L.Kępińska: Mieszkanie usamodzielniające korzystną formą opieki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
D.Lizoń-Szłapowska: Usamodzielnianie wychowanek specjalnych ośrodków wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
Losy usamodzielnianych wychowanków warszawskich placówek, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 6.
K.Pezdek : Proces usamodzielniania w grupie autonomicznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
B.Rostocka : Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9.
D.Szczubiał, I.Święcicka : Z dziesięcioletnich doświadczeń grup usamodzielniania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
Ustawy i rozporządzenia /fr./
-Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. z póź zm.
-Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej z póź. zm.
|