Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych 380-OS1-3GOU
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Z.Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006.

M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005

M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006

G.Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra 1997

G.Gajewska,, K.Bazydło-Stodolna, Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2005.

Hornowska, E. (2017). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe" Scholar".

Konaszewski K., Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2020.

Konaszewski, K., Kolemba, M., & Niesiobędzka, M. (2019). Resilience, sense of coherence and self-efficacy as predictors of stress coping style among university students. Current Psychology, 1-11.

Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2020). Validation of the Polish version of the Brief Resilience Scale (BRS). PloS one, 15(8), e0237038.

Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2021). Factor structure and psychometric properties of a Polish adaptation of the Warwick–Edinburgh Mental Wellbeing Scale. Health and Quality of Life Outcomes, 19(1), 1-11.

Konaszewski, K., Skalski, S., & Surzykiewicz, J. (2021). The Polish version of the Resilience Scale 25: adaptation and preliminary psychometric evaluation. Frontiers in Psychology, 12.

Konaszewski, K. Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej. Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, 153-163.

A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000

M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983.

M.Musiał, Dobra relacja Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Wydawnictwo Mamania.2017.

Oronowicz, W. (2016). Udostępnianie testów psychologicznych dla osób niebędących psychologami–aspekty etyczne i profesjonalne. Roczniki Teologiczne, 63(1), 185-195.

B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011.

S.Sostak, A.Tabaka, Porozmawiajmy o agresji Propozycja programu profilaktyczno-wychowawczego, Kraków 2004.

Surzykiewicz, J., Konaszewski, K., & Wagnild, G. (2019). Polish version of the resilience scale (RS-14): A validity and reliability study in three samples. Frontiers in psychology, 9, 2762.

J.Trempała (red.),Psychologia rozwoju człowieka .Warszawa: Wydawnictwo PWN.2016.

Efekty uczenia się:

Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

Student potraf ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.

Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

Zaliczenie na ocenę

Zaliczenie przedmiotu na podstawie zadań cząstkowych umieszczonych na platformie interaktywnej

Formy zaliczenia:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywności i obecności (co najmniej 50% obecności) na zajęciach oraz przygotowania projektu indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego i przeprowadzonego kolokwium

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4

Zakres tematów:

Teoretyczne podstawy projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych.

Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna i opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych na podstawie wyników badań.

Analiza struktury i treści programów pedagogiczno-psychologicznych: przygotowanie do badań.

Określanie celów ogólnych i szczegółowych programu pracy pedagogiczno-psychologicznej: prowadzenie badań.

Diagnoza pozytywna i negatywna: analiza mocnych i słabych stron funkcjonowania jednostki z wykorzystaniem rozmowy i obserwacji.

Wybrane narzędzia pedagogiczne wykorzystywane w projektowaniu indywidualnych programów.

Wybrane narzędzia psychologiczne wykorzystywane w projektowaniu indywidualnych programów.

Opracowanie wyników badań przy pomocy programów do analizy statystycznej.

Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Specjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka: analiza przypadków.

Wybrane aspekty diagnozy indywidualnych przypadków.

Metodyka pracy pedagogicznej i psychologicznej: wprowadzenia w problematykę.

Monitorowanie i ocena efektów pracy pedagogiczno-psychologicznej.

Rola rodziny i szkoły w projektowaniu programów pedagogiczno-psychologicznych.

Prezentacja i omówienie projektów indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, projekt, prezentacja, praca z tekstem.

Część przedmiotu realizowana w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy interaktywnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 16:45 - 18:15, sala A110 (war)
Agnieszka Sołbut, Karol Konaszewski 19/ szczegóły
2 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala A110 (war)
Agnieszka Sołbut, Karol Konaszewski 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)