Pedagogika społeczna 380-SN1-1ABW
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 8 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Warszawa 2014. 2. Cichosz M., O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wybrane zagadnienia, Kraków 2016. 3. Jawor A., Intymność cenzurowana, Warszawa 2018. 4. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.): Cyberprzestrzeń – człowiek – edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej, Kraków 2018. 5. Ciczkowska-Giedziun M., Kantowicz E. (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 6. Danilewicz W. (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009. 7. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska-Żach B., Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 1995. 8. Danilewicz W., Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. 9. Danilewicz W., Theiss W. (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2014. 10. Gulczyńska A., Granosik M. (red.): Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, Warszawa 2014. 11. Herudziński T., Swacha P. (red.) Społeczności lokalne wobec wyzwań współczesności, Warszawa 2016. 12. Janicka I., Liberska H. (red.): Psychologia rodziny, Warszawa 2014. 13. Kawula S., Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012. 14. Kornas- Biela D. (red.), Oblicza ojcostwa, Lublin 2001. 15. Kwieciński Z., Śliwierski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003. 16. Libiszowska-Żółtkowska M., Ostrowska K. (red.), Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, Warszawa 2008. 17. Marynowicz – Hetka E. (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009. 18. Marynowicz – Hetka E. (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009. 19. Mizielińska J., Struzik J., Król A., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017. 20. Muszyński W., Sikora E. (red.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Toruń 2008. 21. Muszyński W., Sikora E. (red.), Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej, Toruń 2008. 22. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995. 23. Pilch T., Sosnowski T. (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013. 24. Sobecki M., Danilewicz W., Sosnowski T., (red.): Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Warszawa 2013. 25. Sobecki M., Danilewicz W., Sosnowski T., (red.): Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Warszawa 2013. 26. Szlendak T., Socjologia rodziny. Edukacja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011. 27. A. Jawor, Intymność cenzurowana, Warszawa 2018. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG5 Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami KA6_WG6 Student zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania KA6_UW3 Student potrafi korzystać z wiedzy z dziedziny nauk społecznych w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych KA6_UW5 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania KA6_KK Student monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – egzamin, ćwiczenia – zaliczenie na ocenę. Zaliczenie cząstkowe ćwiczeń: - ocena zadań przedmiotowych (wykonywanych indywidualnie lub zespołowo); - ocena projektu badawczego wraz z propozycją narzędzia badawczego (wykonywanego zespołowo). Ocena dostateczna z ćwiczeń - min 55% punktów możliwych do zdobycia na ćwiczeniach; Ocena dostateczna z wykładu - min 55% punktów możliwych do zdobycia na egzaminie pisemnym. |
||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu, omówienie formy i warunków zaliczenia przedmiotu. 2. Pedagogika społeczna – geneza, twórcy, problematyka. Kierunki rozwoju pedagogiki społecznej – współcześni badacze/ szkoły. 3. Postawy społeczne – istotny konstrukt w badaniach. 4. Zagrożenia współczesnego świata (ekonomiczne, religijne, ekologiczne, etyczne). 5. Współczesna rodzina – koncept teoretyczny, rys historyczny, różnorodność uwarunkowana kulturowo, problem społeczny. 6. Dualizm życia współczesnego człowieka (świat realny vs wirtualny). 7. Czas – najcenniejszy zasób społeczny (presja temporalna, zarządzanie czasem, czas wolny). 8. Nowe formy przemocy (mowa nienawiści, hejt, przemoc symboliczna) 9. Panika moralna. * Dyskusja na temat przeczytanych książek (E. Winnicka, Był sobie chłopczyk, Wołowiec 2017; J. Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016; J.Gierak-Onoszko, 27 śmierci Toby’ego Obeda, Warszawa 2019; P.P. Reszka, Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota, Warszawa 2019; Å. Seierstad, Dwie siostry, 2018.) |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, dyskusja. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
0/ |
szczegóły![]() |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.