Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka w cyklu życia 380-SN1-1HEL
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 7 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. 2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005. 3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -Kielce 2005. 4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno –Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. 5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004. 2. Erikson E. H., Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2000. 3.Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003. 4.Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. 5. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P., Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011. 6. Kliszcz, J., Psychologia potrzeb osób starszych : potrzeby psychospołeczne po 65. roku życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019. 7. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013. 8. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2011. 9. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012. 10. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017. |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent: ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów biologicznych, społecznych, psychologicznych i pedagogicznych - weryfikacja: burza mózgów, dyskusja podczas ćwiczeń, wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach zna wybrane koncepcje człowieka: pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej - weryfikacja: wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych - weryfikacja: wykonanie zadania dydaktycznego w zespołach, dyskusja; potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego,fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji - weryfikacja: analiza sytuacji problemowych, dyskusja |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności oraz napisanej pracy pisemnej na temat potrzeb człowieka w cyklu życia, dopuszczalna jest 1 nieobecność, każdą kolejną należy zaliczyć u prowadzącego przedmiot. W sytuacji choroby podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie, w przypadku innych losowych sytuacji lub długotrwałej choroby Studenta uniemożliwiającej uczestniczenie w ćwiczeniach sprawy rozpatrywane są indywidualnie przez prowadzącego przedmiot. Student, który nie uzyska 51% obecności na ćwiczeniach, nie może być dopuszczony do zaliczenia przedmiotu |
||
Zakres tematów: |
1. Omówienie zagadnień, warunków zaliczenia ćwiczeń, literatury przedmiotu. Rozwój człowieka w aspekcie fizycznym, emocjonalnym, społecznym. 2. Omówienie Teorii Psychospołecznego Rozwoju w ujęciu Erika Eriksona oraz Teorii Potrzeb Abrahama Maslowa. 3. Rozwój motoryczny człowieka 4. Rozwój psychoseksualny człowieka |
||
Metody dydaktyczne: |
Mini wykład, praca zespołowa, dyskusja, burza mózgów, konsultacje indywidualne PRACA W FORMIE ZDALNEJ |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
0/ |
szczegóły![]() |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.