Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne 450-ZS2-1ZST
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN Warszawa 2015

Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów,

MT Biznes, Warszawa 2006

2. Obłoj K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi

konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007

3. Gierszewska G., Zarządzanie strategiczne, WSPiZ, Warszawa 2000

4. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa,

PWE, Warszawa 2007

Literatura dodatkowa:

1. W. Czakon, Krótkowzroczność strategiczna menedżerów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020

2. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN,

Warszawa 2007

2. Strategor, Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001

red. H.Ferenc

3. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne

przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2007

4. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody,

Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007

Efekty uczenia się:

Student:

ZS -WG1 - studenta posiada pogłębioną wiedzę na temat strategicznych relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem (KA7_WG3) (egzamin pisemny)

ZS - WG2 - student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty i narzędzi analizy strategicznej oraz konsekwencji dla podejmowania decyzji strategicznych (KA7_WG6) (egzamin pisemny)

ZS-WG3 - studenta ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mechanizmów zmian w procesach wewnątrz organizacji jak i w otoczeniu oraz rozumie ich kontekst strategiczny (KA7_WG8) (egzamin pisemny)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie testu:

8-9 pkt – dst; 10 pkt – dst+, 11-12 pkt – db; 13 pkt – db+; 14-15 pkt – bdb

Egzamin w formie stacjonarnej

Zakres tematów:

1. Zarządzanie strategiczne jako proces,

2. Ewolucja zarządzania strategicznego - szkoły:

a) Szkoła planistyczna

b) Szkoła ewolucyjna

c) Szkoła pozycyjna

d) Szkoła zasobów, umiejętności i uczenia się

3. Formułowanie strategii przedsiębiorstwa (misja, domena i przewaga konkurencyjna, cele i funkcjonalne

4. Rodzaje strategii

5 Strategie konkurencji wg Portera

d) Strategia konkurencji w sektorach rozproszonych,

e) Strategia konkurencji w sektorach pojawiających się

f) Strategia konkurencji w sektorach dojrzałych

g) Strategia konkurencji w sektorach schyłkowych

h) Strategia konkurencji w sektorach globalnych

6. Strategie integracji, kooperacji (fuzje, przejęcia, alianse strategiczne, klastry)

7. Nowe trendy w strategiach organizacji

8. Wdrażanie strategii, strategiczna karta wyników

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja. Wykład prowadzony w formie stacjonarnej/zdalnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala 204
Mariusz Citkowski 53/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Ekonomii i Finansów i Wydziału Zarządzania
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)