Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Domiter, M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2013
2. Podręcznik – Zarządzanie cyklem projektu, Komisja Europejska biuro współpracy EUROPAID, MGiP, Warszawa 2004
3. Trocki M.,(red.), Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa 2012
4. Trocki M.,(red.), Zarządzanie projektem europejskim, PWE, Warszawa 2015
5. Dokumenty dotyczące programowania i projektów UE ze strony: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
Literatura uzupełniająca:
1. Trocki M.,(red.), Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, Warszawa 2017
2. Redlarski K., Podstawy metodyki zarządzania projektami w ujęciu klasycznym, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2016.
3. Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji, Ministerstwo Ochrony Środowiska w Norwegii, https://niepelnosprawni.gov.pl/art,54,projektowanie-uniwersalne
4. Domagała-Zyśk E., Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, Wydawnictwo Episteme, http://hdl.handle.net/20.500.12153/3343
Literatura anglojęzyczna:
1. A guide to the project management body of knowledge, PMBOK Guide, Newtown Square: Project Management Institute, cop. 2013
2. Samuel J. Mantel, Jr. [et al.]., Project Management in Practice, 4th ed., Hoboken, NJ: Wiley, 2011
|
Efekty uczenia się: |
1. ZPR_W1 - student ma wiedzę o normach i regułach (organizacyjnych, etycznych i prawnych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania - KA6_WG2
2. ZPR_W2 - Student ma podstawową wiedzę odnośnie powstawania, funkcjonowania, przekształcania i rozwoju organizacji gospodarczych - KA6_WK3
3. ZPR_W3 - student posiada elementarną wiedzę o rodzajach relacji zachodzących między organizacjami w skali krajowej, międzynarodowej, międzykulturowej - KA6_WK4
4. ZPR_W4 - student posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania organizacji oraz procesach zmian zachodzących w ich strukturach oraz czynnikach determinujących przyczyny, przebieg, skale i konsekwencje tych zmian- KA6_WK7
Weryfikacja powyższych efektów kształcenia na podstawie pisemnego egzaminu (test).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin końcowy pisemny, do którego dopuszczeni zostaną jedynie studenci posiadający zaliczenie z ćwiczeń.
Procent punktów dla uzyskania oceny:
bardzo dobrej - 100% - 91%,
dobrej plus - 90% - 81%,
dobrej - 80% - 71%,
dostatecznej plus - 70% - 61%,
dostatecznej - 60% - 51%,
niedostatecznej - 50% i mniej
Możliwość podwyższenia oceny z egzaminu dla studentów wyróżniających się aktywną postawą, zaangażowaniem udziałem w prowadzonych dyskusjach na wykładach.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do projektów i systemu zarządzania projektami UE - podstawowe zagadnienia i definicje. Cykl życia projektu.
2. Zasady, cele, system instytucjonalno-prawny wdrażania projektów UE.
3. Źródła finansowania projektów UE (wybrane programy operacyjne, instrumenty terytorialne).
4. Jak otrzymać dofinansowanie projektu ze środków UE - analiza krok po kroku (dokumentacja konkursowa, wybór projektów)
5. Elementy wniosku o dofinansowanie i wybrane zagadnienia szczegółowe przygotowania i realizacji projektu UE:
a. Analiza problemów i cele projektu
b. Wskaźniki realizacji projektu
c. Struktura podziału zadań i harmonogramowanie
d. Budżet i rodzaje kosztów projektu, zasady kwalifikowalności
e. Zasady horyzontalne w projektach UE, a znaczenie i rola uniwersalnego projektowania.
6. Wybrane elementy wdrażania i rozliczanie projektów UE (zamówienia publiczne a zasada konkurencyjności, wnioski o płatność, trwałość projektów UE, kontrola projektu)
7. Dobre praktyki projektów współfinansowanych ze środków UE.
|